Κοινωνική Ασφάλιση

Δημόσιο και ιδιωτική ασφάλιση: Άλλο 2012, άλλο… 2015


Businessman with umbrella shot outdoor

Από την «υποχρεωτική ιδιωτική ασφάλιση» της ΤτΕ, στην «κατάργηση των μέτρων εκμετάλλευσης του δημοσίου συστήματος Υγείας από τις ασφαλιστικές» του ΣΥΡΙΖΑ.

Τρία χρόνια… πίσω φαίνεται πως πάει η σχέση μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ασφάλισης – υγείας μετά τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου.

Ήταν Νοέμβριος του 2012, όταν ο τότε διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος στην ενδιάμεση έκθεση νομισματικής πολιτικής ανέφερε πως με την «υποχρεωτική ιδιωτική ασφάλιση», «θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί εν μέρει η μειωμένη επάρκεια των συντάξεων των ατόμων με τα χαμηλότερα εισοδήματα και όσων δεν έχουν μόνιμη απασχόληση».

Λίγο πριν ανοίξουν οι εθνικές κάλπες του Ιανουαρίου του 2015, εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ ξεκαθαρίζοντας τη στάση τους απέναντι στην ιδιωτική ασφάλιση ανέφεραν πως «η ιδιωτική ασφάλιση μπορεί να λειτουργήσει μόνο συμπληρωματικά προς την Κοινωνική Ασφάλιση» και πως «θα καταργηθούν τα μέτρα που επιτρέπουν την εκμετάλλευση του δημόσιου συστήματος δομών και υποδομών υγείας από τις ασφαλιστικές». Ωστόσο, η ενίσχυση της δημόσιας ασφάλισης – υγείας είναι ακόμα «νομική» και όχι… οικονομική και, έτσι, δεν θα μπορούσε άμεσα ο δημόσιος τομέας να ανταγωνιστεί – σε ένα μέρος τουλάχιστον – τον ιδιωτικό τομέα.

Η γενικά αρνητική στάση του κυβερνώντος κόμματος απέναντι στην ιδιωτική ασφάλιση έχει φανεί έως τώρα με δύο τρόπους: Έναν άμεσο τρόπο, ο οποίος, όμως, δεν έχει ακόμα πραγματοποιηθεί και με έναν έμμεσο τρόπο, ο οποίος έχει αρχίσει να πραγματοποιείται.

Άμεσα πλήγματα

Συγκεκριμένα, ο νέος Υπουργός Υγείας, Παναγιώτης Κουρουμπλής, λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, διεμήνυσε πως ο ΕΟΠΥΥ από εδώ και στο εξής δεν θα καλύπτει εξετάσεις, νοσηλείες και επισκέψεις στον ιδιωτικό τομέα της υγείας οι οποίες μπορούν να γίνουν στο δημόσιο τομέα.

Η διαμήνυση αυτή του κ. Κουρουμπλή η οποία απηχεί στην προαναφερθείσα άποψη του ΣΥΡΙΖΑ περί «κατάργησης των μέτρων που επιτρέπουν την εκμετάλλευση του δημόσιου συστήματος δομών και υποδομών υγείας από τις ασφαλιστικές», προφανώς, θα έπληττε άμεσα την ιδιωτική ασφάλιση και την ιδιωτική υγεία, μιας και η πρόσβαση σε αυτή έχει βελτιωθεί εξαιρετικά από τη μικρή «συμμετοχή» των ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ στην κάλυψη της σχετικής δαπάνης.

Προς το παρόν αυτή η πρωτοβουλία δεν φαίνεται να προχωρά. Μία από τις πρώτες νομοθετικές πρωτοβουλίες του αρμόδιου υπουργού, οι οποίες αναμένεται να ξεδιπλωθούν στις αρχές Απριλίου θα αφορούν την κατάργηση του εισιτηρίου των 5 ευρώ στα δημόσια νοσοκομεία και όχι τον περιορισμό της πρόσβασης των ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ στις ιδιωτικές κλινικές, στα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα και στους ιδιώτες ιατρούς. Ωστόσο, το τεράστιο χρέος 913 εκατ. ευρώ με το οποίο έχουν επιβαρύνει τα ασφαλιστικά ταμεία τον ΕΟΠΥΥ, βάσει των στοιχείων του τέλους του περασμένου Ιανουαρίου, κάθε άλλο παρά κάνουν εύκολη την ομαλή συνέχιση της κάλυψης των ιατρικών αναγκών των ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ από τον ιδιωτικό τομέα της υγείας, ο οποίος ήδη «στενάζει» από τις οφειλές του ΕΟΠΥΥ.

Έμμεσα πλήγματα

Από εκεί και πέρα, η κυβέρνηση και πιο συγκεκριμένα το Υπουργείο Εργασίας έχει ήδη λάβει μέτρα, τα οποία με έμμεσο τρόπο δεν διευκολύνουν βραχυπρόθεσμα της ανάπτυξης της ιδιωτικής ασφάλισης υγείας.

Το σημαντικότερο εξ αυτών είναι η δυνατότητα απόκτησης βιβλιαρίου υγείας με 50 ένσημα και όχι με 100, η οποία έχει ήδη ψηφιστεί και διευκολύνει την πρόσβαση στη δημόσια ιατρο-φαρμακευτική περίθαλψη, κυρίως των νέων και υποαπασχολούμενων ασφαλισμένων του ΙΚΑ.

Σημαντικό μέτρο επίσης που αποτελεί νόμο του κράτους είναι η δυνατότητα ενός ασφαλισμένου του ΟΑΕΕ (πρώην ΤΕΒΕ, ΤΑΕ κ.λπ.) να κατέβει μία ακόμα ασφαλιστική κλάση από εκείνη που βρίσκεται σήμερα (συνολικά, δηλαδή, μπορεί να κατέβει έως τρεις πλέον), προκειμένου να μπορεί να πληρώνει κανονικά τις τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές του και να έχει δημόσια ιατρο-φαρμακευτική κάλυψη. Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς σύμφωνα με μετρήσεις του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ, εννιά στους δέκα μικρομεσαίους τάσσονται κατά της «υποχρεωτικής δημόσιας ασφάλισης», αδυνατώντας να πληρώσουν τις «υψηλές» ασφαλιστικές εισφορές που τους αναλογούν.

[pull_quote_center]Το τεράστιο χρέος 913 εκατ. ευρώ που έχουν επιβαρύνει τα ασφαλιστικά ταμεία τον ΕΟΠΥΥ, κάθε άλλο παρά κάνει εύκολη την ομαλή συνέχιση της κάλυψης των ιατρικών αναγκών των ασφαλισμένων από τον ιδιωτικό τομέα της υγείας.[/pull_quote_center]

Το ίδιο ισχύει και για την τελευταία ρύθμιση οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία, η οποία ψηφίστηκε πρόσφατα, σύμφωνα με την οποία μπορεί ο κάθε οφειλέτης να ενταχθεί πληρώνοντας το ληξιπρόθεσμο χρέος του με 100 δόσεις και, έτσι, να παραμείνει ασφαλιστικά ενήμερος στο ταμείο του και να δικαιούται δημόσια ιατρο-φαρμακευτική κάλυψη.

Εξαιρετικής σημασίας είναι το επερχόμενο μέτρο της αναστολής εφαρμογής της ρήτρας «μηδενικού ελλείμματος» στα ταμεία πρόνοιας και στα επικουρικά ταμεία, με τα οποία θα παγώσουν όλες οι προγραμματισμένες από την προηγούμενη κυβέρνηση μειώσεις σε εφάπαξ (έως 40%) και επικουρικές συντάξεις (15%).

Ελλείμματα

Βασικό μειονέκτημα, όμως, όλων των παραπάνω κυβερνητικών μέτρων είναι η έλλειψη πόρων για τη χρηματοδότησή τους. Το έλλειμμα 1,2 δισ. ευρώ με το οποίο «μπήκαν» στο 2015 οι ασφαλιστικοί φορείς φαίνεται πως θα υπερδιογκωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου.

Από το Υπουργείο Εργασίας πως το έλλειμμα, παλιό και νέο, θα καλυφθεί με δύο βασικούς τρόπους:

Τα αυξημένα έσοδα που αναμένονται από τη νέα ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα ταμεία

Την αύξηση των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών λόγω της αναμενόμενης ανόδου του εθνικού κατώτατου μισθού στα 680 ευρώ (από τα 586 ευρώ) στο β’ εξάμηνο του 2015.

Ωστόσο, η αύξηση των εσόδων από τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών δεν μπορεί να γίνει χωρίς την αύξηση των εσόδων από τις… τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές. Κάτι τέτοιο, κάθε άλλο παρά φαίνεται στο α΄ δίμηνο του 2015.

Εξάλλου, δεν πρέπει να θεωρείται «δεδομένη» η αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών λόγω της αύξησης του εθνικού κατώτατου μισθού. Από το 2011 έχει γιγαντωθεί η μερική απασχόληση σε βάρος της πλήρους απασχόλησης, με συνέπεια τη μείωση του μέσου μισθού των ασφαλισμένων του ΙΚΑ μαζί και των μέσων ασφαλιστικών εισφορών προς αυτό. Αυτή η τάση ενδέχεται να αυξηθεί σε περίπτωση αύξησης του εθνικού κατώτατου μισθού πλήρους απασχόλησης.

Γι΄ αυτό ήδη το Υπουργείο Εργασίας προσανατολίζεται στο να ανοίξει τον «κουμπαρά» του Ασφαλιστικού Κεφαλαίου Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ) φέτος, αλλάζοντας τη νομοθεσία που δεν το επιτρέπει.

Την ίδια στιγμή, ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους έχει προτείνει στα Διοικητικά Συμβούλια των ασφαλιστικών ταμείων να καταθέσουν τα ρευστά διαθέσιμά τους σε Λογαριασμό Ταμειακής Διαχείρισης της Τράπεζας της Ελλάδος με στόχο την επένδυσή τους σε κρατικά ρέπος.

Για περισσότερα επισκεφτείτε το Asfalistikomarketing.gr


Σχολιαστε ελευθερα

Σχολιαστε ελευθερα

Your email address will not be published. Required fields are marked *

11 + 10 =

To Top

Κοινοποιείστε αυτό το άρθρο σε κάποιον!

Καλησπέρα,
ο παρακάτω σύνδεσμος ίσως σας ενδιαφέρει:
Δημόσιο και ιδιωτική ασφάλιση: Άλλο 2012, άλλο… 2015! https://www.insurancedaily.gr/%ce%b4%ce%b7%ce%bc%cf%8c%cf%83%ce%b9%ce%bf-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b9%ce%b4%ce%b9%cf%89%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%b1%cf%83%cf%86%ce%ac%ce%bb%ce%b9%cf%83%ce%b7-%ce%ac%ce%bb%ce%bb%ce%bf-2012-%ce%ac/