Ασφαλιστικές Ειδήσεις

Έρευνα ICAP: Αυξήθηκε η Γυναικεία Επιχειρηματικότητα το 2016

data-layout="button_count" data-action="like" data-show-faces="false" data-share="false">

Στην παρούσα ενότητα παρουσιάζονται τα αποτελέσματα δειγματοληπτικής έρευνας που πραγματοποιήθηκε για  5η συνεχή χρονιά από τη Διεύθυνση Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP Group για τη «Γυναικεία Επιχειρηματικότητα», με εστίαση στη Γυναίκα-Ανώτατο Στέλεχος.

Σκοπός της έρευνας είναι:

  • Η διερεύνηση των βασικών χαρακτηριστικών που διακρίνουν τις γυναίκες επιχειρηματίες/ανώτατα στελέχη, τα οποία τις οδήγησαν στην κορυφή της ιεραρχίας.
  • Η αποτύπωση των κινήτρων που οδήγησε τις γυναίκες να ασχοληθούν με την επιχειρηματικότητα και την καριέρα σε ανώτατο επίπεδο, καθώς και οι παράγοντες που συνέβαλλαν στην επαγγελματική τους καταξίωση.
  • Η καταγραφή των προβλημάτων και εμποδίων που αντιμετώπισαν κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής τους ανέλιξης.
  • Ο εντοπισμός των χαρακτηριστικών που υπερτερούν οι γυναίκες ανώτατα στελέχη σε σχέση με τους άνδρες συναδέλφους τους, από την οπτική των γυναικών.

H πρώτη ερώτηση στην οποία κλήθηκαν να απαντήσουν οι γυναίκες ανώτατα στελέχη αφορούσε πόσες ώρες απασχολούνται κατά μέσο όρο ημερησίως στην εταιρεία τους. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν ότι η μεγάλη πλειοψηφία εργάζεται πέραν του καθιερωμένου οχτάωρου ωραρίου, ενώ το 50% παραμένουν στο γραφείο τους παραπάνω από 10 ώρες (διάγραμμα 1). Χαρακτηριστικό είναι ότι μόλις το 6% εργάζεται λιγότερες από 8 ώρες.

Διάγραμμα 1. Πόσες ώρες εργάζεστε κατά μέσο όρο την ημέρα στην εταιρεία;

Έρευνα ICAP: Αυξήθηκε η Γυναικεία Επιχειρηματικότητα το 2016Έρευνα ICAP: Αυξήθηκε η Γυναικεία Επιχειρηματικότητα το 2016Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω ευρήματα δεν προκαλεί εντύπωση ότι η επιμονή /εργατικότητα κατέλαβε τα 2/3 των απαντήσεων στην ερώτηση που αφορά τα κυριότερα χαρακτηριστικά που διακρίνουν τις γυναίκες ανώτατα στελέχη (διάγραμμα 2). Μεγάλο ποσοστό απαντήσεων κατέλαβε και η ηθική (53%), γεγονός το οποίο δείχνει ότι οι γυναίκες-ηγέτες λειτουργούν με ακεραιότητα και πιστεύουν στις προσωπικές τους αξίες, οι οποίες τις οδηγούνε στη λήψη των επιχειρηματικών τους αποφάσεων. Σημαντικό επίσης είναι και το χαρακτηριστικό της δημιουργικότητας, αφού 4 στις 10 θεωρούν ότι αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο του χαρακτήρα τους. Επιπλέον, οι γυναίκες στην κορυφή της εταιρικής διακυβέρνησης είναι επικοινωνιακές (36%) και έχουν την ικανότητα να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τυχόν κρίσεις στον εργασιακό τους χώρο.

icap-diagramma-2Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η προσωπική ανάπτυξη αποτελεί τη σημαντικότερη  ανταμοιβή για τις γυναίκες. Σχεδόν 3 στις 4 επέλεξαν τη συγκεκριμένη απάντηση (διάγραμμα 3), ενώ πιο χαμηλά, αλλά με μεγάλο ποσοστό (58%) ακολούθησε  η καταξίωση και η αναγνώριση. Επίσης, η δυνατότητα καινοτομίας (42%) που τους παρέχει η υψηλή διοικητική τους θέση αποτελεί σημαντικό, επίσης, κίνητρο για μια επιτυχημένη καριέρα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι μόλις το 16% των ερωτηθεισών επέλεξαν τις οικονομικές απολαβές, εύρημα που εν μέρει καταρρίπτει το στερεότυπο ότι οι οικονομικές απολαβές αποτελούν το μεγαλύτερο κίνητρο για μια επιτυχημένη καριέρα.

Διάγραμμα 3. Ποια από τα παρακάτω σας προσφέρει η επαγγελματική σας θέση; (Επιλέξτε έως 3 από τα παρακάτω)

Έρευνα ICAP: Αυξήθηκε η Γυναικεία Επιχειρηματικότητα το 2016Η ισχυρή επιθυμία για επιτυχία και πραγματοποίηση καριέρας αποτελεί τον κυριότερο παράγοντα που συνέβαλε στην επαγγελματική καταξίωση των γυναικών ανώτατων στελεχών σύμφωνα με το 82% του δείγματος (διάγραμμα 4). Περίπου αντίστοιχο αριθμό απαντήσεων έλαβαν τόσο η αξιοποίηση ευκαιριών (81%),  όσο και οι ηγετικές ικανότητες (80%), που ως φαίνεται διαδραμάτισαν καταλυτικό ρόλο στην επαγγελματική τους ανέλιξη. Δεν εκπλήσσει και το γεγονός ότι πολύ υψηλά ποσοστά έλαβαν η υποστήριξη από το οικογενειακό περιβάλλον (77%), όπως και το μορφωτικό επίπεδο (73%).

Διάγραμμα 4. Σε τι βαθμό οι παρακάτω παράγοντες έχουν συμβάλει στην επαγγελματική σας καταξίωση;

Έρευνα ICAP: Αυξήθηκε η Γυναικεία Επιχειρηματικότητα το 2016Εντούτοις, ο δρόμος προς την κορυφή της επαγγελματικής ιεραρχίας δεν υπήρξε εύκολος. Παραπάνω από τις μισές γυναίκες (54%) απάντησαν ότι οι οικογενειακές υποχρεώσεις τους αποτέλεσαν εμπόδιο στην καριέρα τους (διάγραμμα 5). Παρόλο που το παραπάνω εύρημα ήταν αναμενόμενο, ένα αρκετά σημαντικό ποσοστό (46%) αντιμετώπισε προκαταλήψεις λόγω φύλου. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις, οι γυναίκες είχαν να αντιμετωπίσουν μια  εταιρική κουλτούρα που δεν συνέβαλλε στην επαγγελματική τους ανέλιξη (45%). Είναι προφανές ότι πολλοί εργοδότες πιστεύουν ακόμη ότι οι γυναίκες δεν μπορούν να αφιερώσουν στην εργασία τους το χρόνο και την ενέργεια που απαιτείται στον ίδιο βαθμό  με τους άνδρες, εξαιτίας των οικογενειακών τους υποχρεώσεων. Συνοψίζοντας, συμπεραίνεται ότι δεν παρέχονται στις  γυναίκες οι ίδιες ευκαιρίες με τους άνδρες.

Διάγραμμα 5. Ποια είναι τα εμπόδια που αντιμετωπίσατε κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής σας ανέλιξης;

Έρευνα ICAP: Αυξήθηκε η Γυναικεία Επιχειρηματικότητα το 2016Σε ποιους τομείς, όμως, θεωρούν ότι υπερτερούν ή υστερούν οι γυναίκες ανώτατα στελέχη έναντι των ανδρών; Παραπάνω από 8 στις 10 ερωτηθείσες θεωρούν ότι οι γυναίκες  κατανοούν καλύτερα  τους συναδέλφους τους (81%). Οι γυναίκες-ηγέτες έχουν αφθονία συναισθηματικής νοημοσύνης. Έχουν αυτογνωσία και είναι σε αρμονία με τα συναισθήματά τους, καθώς και τα συναισθήματα των άλλων.  Οι επικοινωνιακές τους δεξιότητες (73%) είναι υψηλότερες από τους άνδρες (διάγραμμα 6), γεγονός το οποίο σημαίνει ότι είναι και καλές ακροάτριες. Επίσης, το 70% πιστεύει ότι η γυναίκα ανώτατο στέλεχος έχει αυξημένη διορατικότητα και το 58% ότι η δημιουργικότητα είναι ένας τομέας στον οποίο υπερτερούν οι γυναίκες. Εντούτοις, η πλειοψηφία των ερωτηθεισών γυναικών θεωρεί ότι οι γυναίκες είναι πιο διστακτικές στο να αναλαμβάνουν ρίσκα (μόλις 10% δήλωσε ότι υπερτερούν), ενώ φαίνεται ότι είναι και λιγότερο φιλόδοξες (13%) και ανταγωνιστικές (16%). Επίσης, φαίνεται να έχουν και μειωμένη αυτοπεποίθηση για τις ικανότητές τους σε σχέση με τους άνδρες (19%).

Διάγραμμα 6. Σε ποιους τομείς θεωρείτε ότι υπερτερούν ή υστερούν οι γυναίκες ανώτατα στελέχη έναντι των ανδρών;

Έρευνα ICAP: Αυξήθηκε η Γυναικεία Επιχειρηματικότητα το 2016Τέλος, όσον αφορά την επαγγελματική τους δικτύωση οι γυναίκες ανώτατα στελέχη απάντησαν ότι χρησιμοποιούν κυρίως επαγγελματικά γεύματα (46%), καθώς και κοινωνικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις (διάγραμμα 7). Εντύπωση προκαλεί ότι λιγότερες από 1 στις 3 (28%) χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Διάγραμμα 7. Ποια μέσα χρησιμοποιείτε για την επαγγελματική σας δικτύωση;

Έρευνα ICAP: Αυξήθηκε η Γυναικεία Επιχειρηματικότητα το 2016Δημογραφικά Στοιχεία

Η πλειοψηφία των γυναικών του δείγματος ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 40-49 έτη (37%), ενώ ακολουθούν οι ηλικίες 50 έως 59 με 34% (διάγραμμα 8). Σημαντικό ποσοστό καταλαμβάνει και η ηλικιακή ομάδα 30 έως 39 (23%). Επίσης, το 77% του δείγματος έχει σύζυγο, ενώ το 73% έχουν και παιδιά.

Διάγραμμα 8. Σε ποια ηλικιακή ομάδα ανήκετε;

Έρευνα ICAP: Αυξήθηκε η Γυναικεία Επιχειρηματικότητα το 2016Σχετικά με το επίπεδο εκπαίδευσης, οι περισσότερες γυναίκες (42%) έχουν αποκτήσει πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ  το 34% του δείγματος  κατέχει και μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών (διάγραμμα 9).

Έρευνα ICAP: Αυξήθηκε η Γυναικεία Επιχειρηματικότητα το 2016Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι το 68% των γυναικών που συμμετείχαν στην έρευνα, πέραν από τη διευθυντική/διοικητική θέση που κατέχουν στην εταιρεία τους, συνδέονται και μετοχικά με αυτήν (ελέγχουν δηλαδή κάποιο ποσοστό μετοχών).

Περαιτέρω, με βάση το προσωπικό των εταιρειών και σύμφωνα με τα πρότυπα που ακολουθούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, παρατηρείται ότι η πλειοψηφία των επιχειρήσεων που διευθύνονται ή/και ελέγχονται από γυναίκες είναι μικρού μεγέθους (Small και Micro). Ειδικότερα, το 70% των εταιρειών του δείγματος απασχολούν λιγότερα από 50 άτομα (διάγραμμα 10). Οι μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις (με προσωπικό μεταξύ 50-249 ατόμων) αποτελούν το 25% των εταιρειών, ενώ οι μεγάλου μεγέθους (με προσωπικό >250 ατόμων) το 5%.

Διάγραμμα 10.  Ποιος είναι ο αριθμός του απασχολούμενου προσωπικού της εταιρείας σας;

Έρευνα ICAP: Αυξήθηκε η Γυναικεία Επιχειρηματικότητα το 2016


Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 × 3 =

To Top