Το Μάΐο του 2020, Ιταλοί αστυνομικοί έπιασαν δύο άνδρες να ρίχνουν χημικά απόβλητα στους υπονόμους στο νότιο λιμάνι του Μπρίντιζι, κοντά σε ένα μικρό εργοστάσιο εξαρτημάτων αεροπλάνων.
Πέντε χρόνια μετά, αυτή η συνηθισμένη υπόθεση ρύπανσης έχει οδηγήσει σε μια ευρεία δικαστική έρευνα για το πώς χιλιάδες ελαττωματικά εξαρτήματα τιτανίου και αλουμινίου που κατασκευάζονταν στην Ιταλία κατέληξαν σε 500 αεροσκάφη Boeing 787 που εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται. Η έρευνα, που πρόκειται να συζητηθεί σε μια προκαταρκτική ακρόαση στην Ιταλία, επικεντρώνεται στο πώς η μικροσκοπική εταιρεία κατασκευής εξαρτημάτων αεροσκαφών Manufacturing Process Specification (MPS) φέρεται να εξαπάτησε πελάτες χρησιμοποιώντας φθηνότερα και ασθενέστερα μέταλλα για την κατασκευή εξαρτημάτων εξαρτημάτων αεροπλάνου. Τα στελέχη της εταιρείας αρνούνται την κατηγορία. Η Boeing έχει επανειλημμένα πει ότι δεν υπάρχει άμεσος κίνδυνος για την ασφάλεια. Οι ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ, εν τω μεταξύ, προετοιμάζουν τεχνικές οδηγίες για τις αεροπορικές εταιρείες για τον εντοπισμό και την αντικατάσταση τυχόν κακών εξαρτημάτων, χωρίς να επιλέγουν τις εντολές έκτακτης ανάγκης που προορίζονται για τις πιο επείγουσες περιπτώσεις.
Αλλά η αλυσίδα γεγονότων που οδήγησαν τους ντετέκτιβ στην υποτιθέμενη απάτη, συμπεριλαμβανομένης της αιφνιδιαστικής εύρεσης ρύπανσης, εγείρει ευρύτερα ερωτήματα σχετικά με την αποτυχία του συστήματος ελέγχου της αεροδιαστημικής βιομηχανίας να ανιχνεύσει εξαρτήματα κατώτερα των προτύπων.
Οι ντετέκτιβ ερευνούσαν ήδη τους ιδιοκτήτες της MPS για την πτώχευση της προηγούμενης εταιρείας τους. Ωστόσο, αφού έπιασε δύο εργαζόμενους της MPS να ρίχνουν ρυπογόνα υγρά δίπλα στο εργοστάσιο, η αστυνομία διεύρυνε τις έρευνές της στις αγορές πρώτων υλών της εταιρείας.
Με τη βοήθεια πληροφοριοδοτών, η αστυνομία ανακάλυψε ότι η MPS και η προκάτοχός της εταιρείας είχαν αγοράσει πολύ μικρές ποσότητες των συνταγογραφούμενων μετάλλων που απαιτούνται για 787 πίδακες, συμπεριλαμβανομένου ενός σκληρού κράματος τιτανίου, αλλά αντ’ αυτού αλλάζουν σε φθηνότερο και λιγότερο ανθεκτικό καθαρό τιτάνιο, είπαν.
Οι εισαγγελείς ισχυρίζονται ότι επί τέσσερα χρόνια εξαρτήματα κατασκευασμένα με λάθος τύπο μετάλλου έρεαν στην αλυσίδα εφοδιασμού της αεροδιαστημικής μέσω του ιταλικού ομίλου Leonardo, ο οποίος κατασκευάζει δύο τμήματα ατράκτου για το Boeing 787 στο εργοστάσιο του στο Grottaglie.
Παρά τη χρήση μετάλλων χαμηλής ποιότητας, το πλέον ανενεργό MPS πέρασε από ελέγχους από τρεις διαφορετικούς φορείς πιστοποίησης ή ιδιώτες ελεγκτές μεταξύ 2017 και 2021, σύμφωνα με μια επισκόπηση του Reuters.
Κανένας από αυτούς τους ελέγχους δεν περιελάμβανε φυσικό έλεγχο των εξαρτημάτων διαπίστωσε το πρακτορείο ειδήσεων.
Ενώ η είδηση για τον υποτιθέμενο μεταλλικό διακόπτη στον ιταλικό υπεργολάβο της Boeing έγινε διεθνής πρωτοσέλιδο τον Οκτώβριο του 2021, λεπτομέρειες της διαδικασίας ελέγχου της MPS, καθώς και ο αριθμός των αδύναμων εξαρτημάτων δαπέδου που έχουν εγκατασταθεί, δεν έχουν αναφερθεί προηγουμένως.
Για την έρευνά του του, το Reuters συμβουλεύτηκε εμπιστευτικά έγγραφα της ιταλικής αστυνομίας και εισαγγελίας, δικαστικά έγγραφα που κατασχέθηκαν, αντίγραφα αρχείων από βάση δεδομένων προμηθευτών αεροδιαστημικής και μίλησε με τέσσερα άτομα με άμεση γνώση της έρευνας.
Μισή ντουζίνα ερευνητές, δικηγόροι και εμπειρογνώμονες πιστοποίησης είπαν στο Reuters ότι η υπόθεση εγείρει αμφιβολίες σχετικά με το εάν οι έλεγχοι, συμπεριλαμβανομένων των ελέγχων τρίτων, είναι αρκετά ισχυροί ώστε να διασφαλίζουν ότι εξαρτήματα κατώτερης ποιότητας δεν καταλήγουν σε εμπορικά τζετ.
«Είναι εξαιρετικά ανησυχητικό το γεγονός ότι δεν έγιναν προληπτικοί έλεγχοι σχετικά με τον τύπο του υλικού που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή αυτών των εξαρτημάτων», δήλωσε ο Danilo Recine, αντιπρόεδρος της ιταλικής ένωσης πιλότων ANPAC.
Πηγή: Reuters