ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Facebook Instagram
Search
Close this search box.
Bars
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
  • ΜΕΛΕΤΕΣ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΕΚΕ
Menu
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
  • ΜΕΛΕΤΕΣ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΕΚΕ
ergo-my-ome-728-90jpg
Home Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

Ο γλύπτης Θόδωρος, η τεχνολογία στην Τέχνη και η διάρκεια της Γλυπτικής

Insurancedaily editorial team by Insurancedaily editorial team
29/04/2025
in Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη
A A
Ο γλύπτης Θόδωρος, η τεχνολογία στην Τέχνη και η διάρκεια της Γλυπτικής
Share on Facebook

Ο Θόδωρος (1931-2018) υπήρξε ένας από τους κατ’ εξοχήν εκφραστές της γενιάς των καλλιτεχνών της αμφισβήτησης, που ήλθαν στο προσκήνιο των πλαστικών τεχνών κατά τη δεκαετία του 1970. Αντισυμβατικός και αντισυστημικός, κοινωνικά και καλλιτεχνικά, ενεργοποιήθηκε δημιουργικά και λειτούργησε ως performer γλύπτης-σχολιαστής, απομυθοποιώντας και την πολιτική δημαγωγία της τέχνης της εποχής του, σε μια περίοδο που τα πάντα -και κάθε μορφή τέχνης- ορίζονταν ως “πολιτικά γεγονότα” και ως “φορείς πολιτικών μηνυμάτων” (αναφέρομαι στην εποχή της δικτατορίας και της μεταπολίτευσης). Στην εννοιολογική τέχνη του μορφοποιούνται ισχυρά και επαναλαμβανόμενα σύμβολα σε έργα και δρώμενα, όπως η “ματράκ-φαλλός” ως σύμβολο εξουσίας και επιθετικών σχέσεων (επιβολής, βίας) στη σειρά της δεκαετίας του 1970 “Χειρισμοί”.

Ο Θόδωρος (Παπαδημητρίου) συνήθιζε τις παραστάσεις δημιουργίας έργου με συνεργό-συνομιλητή το κοινό. Ως σπουδαστής Εφαρμοσμένων Τεχνών γεμάτος περιέργεια, είχα παρευρεθεί σε μια τέτοια παράσταση το 1976. Προβλημάτιζε στις performances για την ιδέα γένεσης ενός έργου, για τη σχέση της Τέχνης με τον δημόσιο χώρο ως συνισταμένης μιας συλλογικής έκφρασης και για τη σχέση του μέσου με τη θεαματικότητα. 

Η δομική δυναμική μιας ιδέας στον χώρο και ο κοινωνικός αντίκτυπος του έργου τον απασχόλησαν επίμονα και δεν είναι τυχαίο ότι δίδαξε Πλαστική και στην Σχολή Αρχιτεκτόνων του Μετσόβιου Πολυτεχνείου (1980-1998). Αρκετοί δημιουργοί της γενιάς της αμφισβήτησης, όπως ο Θόδωρος, εισήγαγαν κατά κάποιο τρόπο τον απολήπτη του έργου τους στο εργαστήριο της παραγωγής, αποκαλύπτοντας τη διαδικασία δημιουργίας και σταθμίζοντας αντιδράσεις.

Διαβάστε Επίσης

Γ. Ρούντος: H UNESCO για την Ελληνική Γλώσσα και η γλωσσική μας συνείδηση

Γ. Ρούντος: H UNESCO για την Ελληνική Γλώσσα και η γλωσσική μας συνείδηση

Apr 23, 2025
Ο Πολιτισμός ως Αντίστιξη βιώσιμων επενδύσεων

Ο Πολιτισμός ως Αντίστιξη βιώσιμων επενδύσεων

Apr 14, 2025
Screenshot

Έτσι λοιπόν, ο Θόδωρος όριζε την γλυπτική ως “ένα αναγκαίο μέσο επικοινωνίας το οποίο πέρα από την οπτική αντιμετώπιση και το θέμα, έφερνε ένα σύνολο πληροφοριών που αφορούσαν τον άνθρωπο”, μεταξύ των οποίων και πληροφορίες για τις “τεχνολογικές δυνατότητες” της εποχής.“Η γλυπτική αποτελούσε το πειραματικό ερευνητικό μέρος της τεχνολογίας” έγραφε ο καλλιτέχνης στο ιστορικό κείμενό του (Σεπτέμβριος 1971) το οποίο επανεκδόθηκε σε μπροσούρα (εκδόσεις ΟΜΠΛΟΣ) με αφορμή τη φετινή έκθεση-αφιέρωμα στο έργο του που παρουσιάζεται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης / ΕΜΣΤ- emst.gr με τον τίτλο “Αντί για έργο γλυπτικής (επανεμφάνιση)”. [Πληροφορίες για την έκθεση και τον καλλιτέχνη: 👉 https://www.emst.gr/exhibitions/thodoros-glyptis-anti-anadromikis]

“Η γλυπτική αποτελούσε το πειραματικό ερευνητικό μέρος της τεχνολογίας” έγραφε ο καλλιτέχνης στο ιστορικό κείμενό του (Σεπτέμβριος 1971) το οποίο επανεκδόθηκε σε μπροσούρα (εκδόσεις ΟΜΠΛΟΣ) με αφορμή τη φετινή έκθεση-αφιέρωμα στο έργο του που παρουσιάζεται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Tέχνης / ΕΜΣΤ- emst.gr με τον τίτλο “Αντί για έργο γλυπτικής (επανεμφάνιση)”. [Πληροφορίες για την έκθεση και τον καλλιτέχνη: 👉 https://www.emst.gr/exhibitions/thodoros-glyptis-anti-anadromikis]

Screenshot

Ειδικότερα στις σχέσεις της με την Τεχνολογία, η Τέχνη για τον Θόδωρο εμφανίζεται στο κείμενό του με τέσσερεις εκδοχές, ως: 

  • “Τέχνη άσχετη με τον τεχνολογικό πολιτισμό, η οποία διατηρεί παλαιά πρότυπα και μέσα (…)” – τέχνη παραδοσιακή. 
  •  “Τέχνη εναντίον της Τεχνολογίας, όπου η τεχνολογία παίρνει τη μορφή του κακού, του δαίμονα σε μια καινούρια μυθολογία”. 
  •  “Τέχνη υπέρ της Τεχνολογίας, όπου η λύτρωση του ανθρώπου αντιμετωπίζεται μέσα από την παραδοχή της τεχνολογίας και την εξοικείωση με αυτήν”, με χρήση των τεχνολογικών δυνατοτήτων της εποχής ως εκφραστικών μέσων. 
  •  “Τέχνη όπου η Τεχνολογία είναι παραδεκτή ως μια αναντίρρητη πραγματικότητα”. Κάθε τεχνολογική μορφή τέχνης “προσπαθεί να εξημερώσει την τεχνολογία για μιαν ανθρώπινη χρήση της”. Σημειώνει πως “στα χυτήρια οι αρχαίοι Έλληνες δεν έχυναν μόνον τα άφταστης τεχνικής τελειότητας χάλκινα γλυπτά τους, έχυναν επίσης και τα όπλα τους”, ενώ γλυπτικές τεχνικές (π.χ. σμίλευση μαρμάρου, κατεργασία ξύλου) εφαρμόζονταν σε οικοδομικά και οχυρωματικά έργα.

Σε κάθε περίπτωση, ο Θόδωρος τεκμηριώνει ότι “η γλυπτική βρέθηκε για να εκφράσει μια ιδιότυπη ανάγκη του ανθρώπου: τη διάρκεια”, ως φυσική ή μεταφυσική προέκτασή του, “με την πλαστική μορφή να αντέχει στον χρόνο”. Αξίζει, ως μια διαχρονική περιδιάβαση στη γλυπτική, η επίσκεψη στο ΕΜΣΤ να συνδυαστεί διαδοχικά με το κοντινό Αρχαιολογικό Μουσείο της Ακρόπολης, για να κατανοηθεί αυτή η άποψη.

(*) Ο Γιάννης Ρούντος διετέλεσε στέλεχος επί 40ετία στην επιχειρηματική κοινότητα σε θέσεις διευθυντικής ευθύνης, με αξιοσημείωτο διοικητικό έργο στους τομείς για τις Εταιρικές Υποθέσεις, την Επικοινωνία & Δημόσια Εικόνα και την Εταιρική Ευθύνη & Βιώσιμη Ανάπτυξη. Μετά την ολοκλήρωση της επαγγελματικής διαδρομής του δραστηριοποιείται, συμβουλευτικά και πρακτικά, σε θέματα για τον Πολιτισμό και τη Βιωσιμότητα.

———————-

Tags: Ρούντος Γιάννης
np-car-468x60px-newjpg

Related Posts

Μια πράξη αγάπης από την Affidea: Η φιλανθρωπική παράσταση που ένωσε το κοινό για τα παιδιά που έχουν ανάγκη
Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

Μια πράξη αγάπης από την Affidea: Η φιλανθρωπική παράσταση που ένωσε το κοινό για τα παιδιά που έχουν ανάγκη

by Insurancedaily editorial team
May 20, 2025
Περί λαού, κοινωνικών αντιθέσεων, λαϊκισμού και αστικού πολιτισμού
Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

Περί λαού, κοινωνικών αντιθέσεων, λαϊκισμού και αστικού πολιτισμού

by Insurancedaily editorial team
May 9, 2025 - Updated on May 12, 2025
Το EEA αρωγός σε μία πιο «πράσινη» Αθήνα
Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

Το EEA αρωγός σε μία πιο «πράσινη» Αθήνα

by Insurancedaily editorial team
May 7, 2025
Clean Up – Safety Day του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας ΙΟΑΣ
Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

Clean Up – Safety Day του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας ΙΟΑΣ

by Insurancedaily editorial team
May 7, 2025
Νέα δενδροφύτευση του ΕΕΑ στο Άλσος Ευελπίδων αύριο στις 17:00
Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

Νέα δενδροφύτευση του ΕΕΑ στο Άλσος Ευελπίδων αύριο στις 17:00

by Insurancedaily editorial team
May 5, 2025
H Groupama ανακαινίζει δύο Κέντρα των Παιδικών Χωριών SOS στη Θεσσαλονίκη
Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

H Groupama ανακαινίζει δύο Κέντρα των Παιδικών Χωριών SOS

by Insurancedaily Editorial Team
May 5, 2025
Τον Ιούνιο το NN Social Innovation Startup Award
Διεθνείς Ειδήσεις

Τον Ιούνιο το NN Social Innovation Startup Award

by Insurancedaily editorial team
Apr 23, 2025
Γ. Ρούντος: H UNESCO για την Ελληνική Γλώσσα και η γλωσσική μας συνείδηση
Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

Γ. Ρούντος: H UNESCO για την Ελληνική Γλώσσα και η γλωσσική μας συνείδηση

by Insurancedaily editorial team
Apr 23, 2025
ΕΕΑ: «Επιχειρηματικότητα και κοινωνία πάνε μαζί»
Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

ΕΕΑ: «Επιχειρηματικότητα και κοινωνία πάνε μαζί»

by Insurancedaily editorial team
Apr 16, 2025

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

I agree to the Terms & Conditions and Privacy Policy.

300x250png
home-300x250gif
300x250gif
banner-300x250-gif

TOP#5 Insurancedaily

    Εγγραφή στο Newsletter

    +12,000 εγγεγραμμένοι χρήστες ενημερώνονται καθημερινά για θέματα Ιδιωτικής Ασφάλισης από το Newsletter του insurancedaily.gr

    Facebook Instagram Youtube
    • Όροι χρήσης
    • Προστασία προσωπικών δεδομένων
    • Cookies
    • Πληροφορίες
    • Επικοινωνήστε μαζί μας
    • Όροι χρήσης
    • Προστασία προσωπικών δεδομένων
    • Cookies
    • Πληροφορίες
    • Επικοινωνήστε μαζί μας
    © MORAX MEDIA Α.Ε.

    Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του insurancedaily.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση. Απαγορεύεται η χρήση ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο, μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη. © 2023

    Insurancedaily.gr | Ταυτότητα

    • Διαχειριστής / Διευθυντής: Mωράκης Μιχαήλ
    • Διευθύντρια Σύνταξης: Βίκυ Γερασίμου
    • Ιδιοκτησία: Morax Media Α.Ε.
    • Νόμιμος Εκπρόσωπος: Μωράκης Νικόλαος
    • Διαχειριστής / Δικαιούχος Domain: Μωράκης Μιχαήλ
    • Έδρα - Γραφεία: Ιφιγένειας 6, Καλλιθέα, ΤΚ 17672
    • Email: info@insurancedaily.gr, Tηλ: +30 210 9594121

    Add New Playlist

    No Result
    View All Result
    • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΓΕΙΑΣ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
    • ΜΕΛΕΤΕΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΕΚΕ

    © 2020 Insurancedaily.gr - by Morax Media s.a..

    Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε καλύτερη εμπειρία πλοήγησης και προσωποποιημένο περιεχόμενο.
    • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΓΕΙΑΣ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
    • ΜΕΛΕΤΕΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΕΚΕ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΓΕΙΑΣ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
    • ΜΕΛΕΤΕΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΕΚΕ