Γεγονότα όπως η Απαγωγή για λύτρα και η Εκβιαστική απόσπαση χρημάτων ήταν μέχρι πρόσφατα σπάνια στην Ευρώπη και την Ελλάδα. Δυστυχώς όμως τα εγκληματικά αυτά φαινόμενα φαίνεται να αυξάνονται παγκοσμίως και δεν περιορίζονται πλέον μόνο σε περιοχές όπως η Λατινική Αμερική και το Ιράκ. Απόδειξη για αυτό αποτελούν τα πρόσφατα φαινόμενα πειρατείας στη Σομαλία και οι απαγωγές Μυλωνά και Παναγόπουλου στην Ελλάδα, οι οποίες έχουν επαναφέρει στο προσκήνιο το φαινόμενο αυτό.
Η συχνότητα του φαινομένου δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρη καθώς Κυβερνήσεις και Οικογένειες των θυμάτων πολλές φορές αποκρύπτουν δεδομένα ή τα κρατάνε απόρρητα. Η Ολλανδική μη κυβερνητική οργάνωση IKV αναφέρει ότι το 2006 σημειώθηκαν 25.000 απαγωγές για λύτρα ενώ υπολογίζει περίπου 75.000 επιπλέον περιπτώσεις οι οποίες δεν αναφέρθηκαν.
Εκτιμάται ότι κατά μέσο όρο πραγματοποιούνται πάνω από 30.000 απαγωγές το χρόνο παγκοσμίως.
Οι περισσότερες απαγωγές έχουν ως κίνητρο το Κέρδος (οι απαγωγές με πολιτικά κίνητρα έχουν σχεδόν εκλείψει) – δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι θύματα είναι πολύ συχνά Επιχειρηματίες και Ανώτατα Στελέχη Επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, θύματα των μισών περίπου απαγωγών είναι στελέχη Πολυεθνικών που εργάζονται στο εξωτερικό και οι εξαρτώμενοί τους (το 36% των απαγωγών αυτών πραγματοποιούνται στην Αφρική και Μέση Ανατολή και το 27% στη Λατινική Αμερική).
Οι απαγωγές αυτές παίρνουν συνήθως τη μορφή είτε του “express kidnapping”, στις οποίες ζητείται από την Επιχείρηση ή τα μέλη της Οικογένειας του στελέχους κάποιο ποσό σε λύτρα ή του “tiger kidnapping”, στο οποίο απάγεται κάποιο μέλος της Οικογένειας ενός Στελέχους με σκοπό να ικανοποιηθούν τα αιτήματα των απαγωγέων (πχ η διευκόλυνση κάποιας εγκληματικής δράσης κατά της Επιχείρησής του).
Οι Οικονομικές και Ψυχολογικές Επιπτώσεις στα θύματα των Απαγωγών, τις Οικογένειες αλλά και τις Εταιρείες όπου εργάζονται είναι τεράστιες. Για το λόγο αυτό υψηλά πρόσωπα και ανώτατα Στελέχη Εταιρειών (ιδίως αυτά τα οποία ταξιδεύουν ή ζουν σε χώρες υψηλού κινδύνου) θα πρέπει να λαμβάνουν τις κατάλληλες προφυλάξεις προκειμένου να μειώσουν την πιθανότητα να πέσουν οι ίδιοι ή οι οικογένειές τους θύματα απαγωγής καθώς και αν συμβεί αυτό να είναι σε θέση να το διαχειρισθούν με τον κατάλληλο τρόπο.
Βεβαίως η πραγματικότητα είναι ότι πλήρης προστασία δεν είναι εφικτή. Για το λόγο αυτό όλο και περισσότερα Στελέχη Επιχειρήσεων στρέφονται προς τις Ασφαλιστικές Εταιρείες προκειμένου να είναι καλυμμένα στην περίπτωση που έρθουν αντιμέτωπα με κάποιο τέτοιο φαινόμενο. Η Ασφαλιστική Αγορά, με τη σειρά της, ανταποκρίνεται όλο και περισσότερο στις ανάγκες αυτές σχεδιάζοντας ειδικά προϊόντα κάλυψης για Απαγωγή, Περιορισμό, Εκβιασμό και Πειρατεία. Ωστόσο, αξιοσημείωτο είναι ότι παρόλη την αύξηση τέτοιων κρουσμάτων στην Ελλάδα τους τελευταίους μήνες και την δημοσιότητα που έχουν λάβει, τα προϊόντα αυτά δεν είναι ευρέως διαδεδομένα.
Η Aon Hellas έχει εισάγει στην Ελλάδα συγκεκριμένες Λύσεις και Προσεγγίσεις που υποστηρίζονται από την Aon Crisis Management, ομάδα ειδικών στο θέμα που δραστηριοποιείται παγκοσμίως. Με τις καινοτόμες υπηρεσίες της υποστηρίζει Επιχειρηματίες και Υψηλά Πρόσωπα σε όλο το φάσμα από τις οδηγίες πρόληψης μίας Απαγωγής, την Διαχείριση του ίδιου του περιστατικού και τη μετακύλιση του Κόστους που προκύπτει.
Η Μαίρη Χατζηγιάννη, Τεχνική Διευθύντρια της Aon Hellas, υπεύθυνη για τα Προϊόντα Ασφάλισης για Απαγωγή αναφέρει: «Στην Aon, μέσω του ειδικού προϊόντος μας εξασφαλίζουμε στον πελάτη την ευνοϊκότερη δυνατή μετακύλιση του Κόστους που προκύπτει από μία απαγωγή. Εκτός από την πληρωμή των ίδιων των λύτρων, καλύπτονται και επιπλέον έξοδα που μπορεί να προκύψουν, όπως η κλοπή των λύτρων κατά τη μεταφορά τους, νομικά έξοδα, έξοδα περίθαλψης. Επιπλέον συμπεριλαμβάνονται και οι αμοιβές των συμβούλων που θα κληθούν να συμμετάσχουν στο περιστατικό, όπως διαπραγματευτές, ειδικοί ερευνητές, ιατροί και άλλοι».
O Γιώργος Δαλιάνης, CEO της Aon Hellas, προσθέτει: «Το ειδικό Ασφαλιστικό Προϊόν της Aon πέρα από την ολοκληρωμένη Κάλυψη που προσφέρει έχει και Συμβουλευτικό χαρακτήρα. Οι πελάτες μας λαμβάνουν από εμάς ειδικά ενημερωτικά έντυπα τα οποία περιέχουν σε προσωπικό επίπεδο συμβουλές για ταξιδιώτες ή ομογενείς για την αποτροπή ή την καλύτερη αντιμετώπιση μιας ενδεχόμενης απαγωγής τους και σε εταιρικό επίπεδο οδηγίες για τον μετριασμό και την άμεση ανταπόκριση σε περιπτώσεις όχι μόνο απαγωγής αλλά και εκβιασμού, ομηρίας, κράτησης».
Υπάρχει περίπτωση να γίνει γνωστό σε κάποιον επίδοξο εγκληματία ή και κάποιον «περίεργο» ότι ένα στέλεχος ή επιχειρηματίας ασφαλίζεται για απαγωγή; Ο κύριος Δαλιάνης μας διαβεβαιώνει: «Η διατήρηση του απόρρητου χαρακτήρα των υπηρεσιών αυτών αποτελεί μέγιστη επαγγελματική δέσμευση για την Aon. Καμία απολύτως πληροφορία που σχετίζεται με τους πελάτες μας δεν είναι διαθέσιμη σε οποιονδήποτε παρά μόνο σε διαπιστευμένους επιτελείς του γραφείου μας».