Σήμα κινδύνου για τη χαμηλή ρευστότητα που προκαλεί η καθυστέρηση του κράτους να πληρώσει τις οφειλές του, να ενεργοποιήσει το ΕΣΠΑ αλλά και να ολοκληρωθεί η ανακεφαλαιοποίηση εκπέμπει η Eurobank στην τακτική της έκδοση “7 ημέρες οικονομία”. Εκτιμά ότι υπάρχουν 12 δισ. ευρώ που θα μπορούσαν να στηρίξουν την αγορά από τα φέσια του κράτους και από το ΕΣΠΑ. Αναφέρει ότι η ρευστότητα της ελληνικής οικονομίας μπορεί να ενισχυθεί, πέρα από την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και από την ταχύτερη απορρόφηση των κονδυλίων που προβλέπονται από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά Ταμεία (3,9 δισ. ευρώ για το 2013), το πρόγραμμα ενίσχυσης Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων από της Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (1,0 δισ. ευρώ), καθώς και από την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων (βασικοί οδικοί άξονες κ.λπ.).
Όσον αφορά τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του Ελληνικού Δημοσίου προς τρίτους, στο τέλος Μαρτίου 2013 ανέρχονταν στα 7,9 δισ. ευρώ. Στο τέλος Απριλίου 2013 σύμφωνα με την πρόσφατη ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών οι τελικές πληρωμές (εξοφλήσεις ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων) ανέρχονταν σε μόλις 2,2 δισ. ευρώ. Στην πρόσφατη αναθεώρηση του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας η πρόβλεψη ήταν για τελικές πληρωμές 3,5 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος Μαρτίου 2013 .
Η Eurobank βλέπει και καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της διαδικασίας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας ανακεφαλαιοποίησης είναι η πρώτη συνθήκη που πρέπει να ικανοποιηθεί στα πλαίσια της διαδικασίας απεξάρτησης από τη ρευστότητα της ΕΚΤ, αναφέρει.
Εξηγεί ότι μέχρι σήμερα η παροχή ρευστότητας από την ΕΚΤ ή την Τράπεζα της Ελλάδος (ELA) είναι ικανοποιητική για να καλύψει την απώλεια πρόσβασης του τραπεζικού συστήματος στις διεθνείς αγορές και την απώλεια καταθέσεων από το 2009 και μετά. «Σε κάθε περίπτωση όμως, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα είναι αναγκαίο να περιορίσει την εξάρτησή του από την ΕΚΤ ή την Τράπεζα της Ελλάδος αφού είναι πιθανό στο μέλλον να αλλάξουν οι όροι παροχής ρευστότητας».
Κάνει λόγο και για μειωμένη αποτελεσματικότητα του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Μέχρι το τέλος του 2012 τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις και την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας ανέρχονταν σε 1,6 δισ. ευρώ.
«Μέχρι στιγμής δεν έχει ολοκληρωθεί καμία από τις βασικές αποκρατικοποιήσεις που έχει προγραμματίσει το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) για το 2013. Η τελική απόφαση για την πώληση του 33,0% του ΟΠΑΠ θα ληφθεί σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες πληροφορίες μετά την 1η Μαίου αφού υπάρχει μια σημαντική διαφορά μεταξύ της προσφερόμενης και της ζητούμενης τιμής. Αντίστοιχα, η αποκρατικοποίηση των ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ έχει καθυστερήσει σημαντικά αφού πλέον η τελική απόφαση αναμένεται μετά την 10η Μαίου 2013. Σημειώστε ότι από τις δύο αποκρατικοποιήσεις αναμένονται έσοδα περίπου 1,9 δισ. ευρώ, δηλαδή το μεγαλύτερο μέρος από τα προσδοκώμενα έσοδα (2,6 δισ. ευρώ) που αναμένονται για το 2013» επισημαίνει η τράπεζα.
Το υπόλοιπο ποσό για το 2013 (περίπου 0,7 δισ. ευρώ) αναμένεται να καλυφθεί κυρίως από την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου. Για το 2014, 2015 και 2016 οι αντίστοιχοι στόχοι είναι 2,4 δισ., 1,1 δισ. και 3,4 δισ. ευρώ.
Τα συγκεκριμένα κεφάλαια προορίζονται για τη μείωση του δημοσίου χρέους. Οποιαδήποτε απόκλιση από τους στόχους αυτούς μπορεί να προκαλέσει την αυτόματη λήψη μέτρων για τον περιορισμό των πρωτογενών δαπανών (με ανώτατο όριο το 1,0 δισ. ευρώ) περιορίζοντας ακόμη περισσότερο τη ρευστότητα της ελληνικής οικονομίας.
«Δεν πρέπει να παραβλέπουμε σε αυτό το σημείο ότι οι αποκρατικοποιήσεις και η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου, πέρα από τις θετικές δημοσιονομικές επιπτώσεις που συνεπάγονται, αποτελούν και την κύρια πηγή προσέλκυσης άμεσων ξένων επενδύσεων στην ελληνική οικονομία τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα. Συνεπώς, η αναπτυξιακή τους δυναμική είναι σημαντική και γι’ αυτό είναι αναγκαίο να επιταχυνθούν οι σχετικές διαδικασίες στο ΤΑΥΠΕΔ», αναφέρει.