Σκιαγραφώντας την Ασφαλιστική Αγορά στο νομό Λάρισας – στο πλαίσιο της στήλης «Επαρχία Αγάπη μου» – επικοινωνήσαμε με τον Διευθυντή Υποκαταστήματος της Υδρογείου Ασφαλιστικής στη Λάρισα, κ. Άρη Καλύβα, και του ζητήσαμε να μας απαντήσει σε μια σειρά από ερωτήσεις.
Συνέντευξη στον Άρη Καλύβα
Κύριε Καλύβα, πείτε μας λίγα λόγια για την Υδρόγειο Ασφαλιστική. Τι σχέση υπάρχει και πώς ανταποκρίνεται στα προβλήματα αλλά και στα αιτήματά σας;
Με την Υδρόγειο συμπορεύομαι τα τελευταία 8 χρόνια ως Διευθυντής του Υποκαταστήματος
Λάρισας, το οποίο εξυπηρετεί ολόκληρη την περιοχή της Θεσσαλίας. Η Εταιρεία μας έχει
χτίσει με συνέπεια και σταθερότητα μία σημαντική παρουσία στην περιοχή. Το
Υποκατάστημά μας προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες στους ασφαλισμένους και το
τοπικό δίκτυο των συνεργατών μας που απαρτίζεται από περισσότερους από 200 τοπικούς
επαγγελματίες. Η Υδρόγειος επενδύει στο ανθρώπινο στοιχείο, το ανθρώπινο δίκτυο δηλαδή και μόνο, με άμεση επικοινωνία, εκπαίδευση και συναίσθημα. Δεν χρησιμοποιεί εναλλακτικά δίκτυα (direct κ.λπ.) για τις πωλήσεις, παρά μόνο τους συνεργάτες της, τους ασφαλιστικούς
διαμεσολαβητές. Η πολιτική της αυτή είναι σταθερή, τηρώντας τη δεοντολογία, χωρίς
αλλαγές στην πολιτική της, γεγονός που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στο χώρο,
ειδικότερα στον κλάδο οχημάτων. Τέλος, υπάρχει άμεση ανταπόκριση σε οτιδήποτε
προκύψει και αυτό οφείλεται στην προσωπική επικοινωνία, την άψογη εξυπηρέτηση, τη
σωστή, δίκαιη και γρήγορη αποζημίωση και αυτό είναι ένα γεγονός γενικότερα αποδεκτό
από όλο το δίκτυο.
Εσείς από πότε είστε στο χώρο; Μιλήστε μας λίγο για τη διαδρομή σας στο
επάγγελμα.
Στο χώρο των ασφαλειών δραστηριοποιήθηκα το έτος 1993, πάντα στο χώρο των γενικών
ασφαλειών αλλά παρακολουθώντας παράλληλα και εκπαιδευτικά σεμινάρια στον κλάδο
ζωής, αφού η εταιρεία που εργαζόμουν τότε ήταν μεικτή. Εργάστηκα επί 15 χρόνια ως
διακανονιστής Υλικών και Σωματικών βλαβών, και επί 3ετία ασχολήθηκα και στο δικαστικό
τμήμα της εταιρείας στο χώρο της Θεσσαλίας και της Μακεδονίας. Με την Υδρόγειο
συνεργάζομαι, όπως σας ανέφερα, την τελευταία οκταετία έχοντας αναλάβει τη διεύθυνση
του Υποκαταστήματος Λάρισας.
Η τοπική ασφαλιστική αγορά σε τι κατάσταση βρίσκεται; Μπορείτε να μας την
σκιαγραφήσετε; Γνωρίζετε πόσοι ενεργοί ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές
δραστηριοποιούνται;
Η τοπική αγορά σήμερα θα έλεγα είναι σε σύγχυση λόγω και της πολιτικής κάποιων
εταιρειών είτε αυτό αφορά το τιμολόγιο, τις προμήθειες, τις direct πωλήσεις, το
bancassurance με τον τρόπο που δουλεύει, τις Ε.Π.Υ. κ.λπ. και μιλώ μόνο για τον κλάδο των
οχημάτων. Οι ασφαλιστές λόγω και των αυξημένων υποχρεώσεων μεταφέρουν τις
παραγωγές από τη μία εταιρεία στην άλλη με μοναδικό κριτήριο μόνο την προμήθεια και
όχι την εξυπηρέτηση και τη δεοντολογία μιας εταιρείας. Τέλος, να σας πω πως στο νομό
Λάρισας είναι εγγεγραμμένοι στο Επιμελητήριο περίπου 550 ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές.
Τι ποσοστό του χαρτοφυλακίου σας έχει ο κλάδος οχημάτων; Ποια είναι η άποψή
σας για την κατάστασή του σήμερα; Τα ανασφάλιστα οχήματα υπολογίζετε ότι είναι
πολλά;
Το 80% του χαρτοφυλακίου μου κατέχει ο κλάδος οχημάτων και το υπόλοιπο 20% οι λοιποί
κλάδοι των γενικών ασφαλειών. Θεωρώ πως η αναλογία θα έπρεπε να είναι διαφορετική και
να μοιραστεί με ποσοστά του 60-40%. Σας ανέφερα πιο πάνω την κατάσταση στο χώρο με
τη λέξη σύγχυση. Έχουν διορθωθεί βέβαια και πολλά πράγματα με τις τελευταίες
αποφάσεις της ΤτΕ, όπως η είσπραξη και απόδοση των ασφαλίστρων, η πληρωμή των
αποζημιώσεων, και πολλές άλλες διαδικασίες. Για να δουλέψει όμως κάποιος με όραμα και
με το βλέμμα στο μέλλον πρέπει να δραστηριοποιηθεί και στους άλλους κλάδους πλην του
αυτοκινήτου και μόνο. Τα τελευταία χρόνια μέσα σε όλη αυτή την κατάσταση ο ασφαλιστικός
διαμεσολαβητής θα έπρεπε να προβάλλει την αξία και την προσφορά του επαγγέλματός του
και όχι να πουλάει μόνο ένα τιμολόγιο -μιλώ πάλι για τον κλάδο αυτοκινήτων. Η ασφάλεια
είναι θεσμός, δεν είναι απλό εμπόρευμα.
Τα εναλλακτικά δίκτυα πωλήσεων έχουν διεισδύσει στην αγορά σας; Θα θέλαμε να
τοποθετηθείτε για το κάθε ένα ξεχωριστά.
Όντως τα εναλλακτικά δίκτυα όπως και σε όλη τη χώρα έχουν διεισδύσει και στην
περιφέρειά μας. Το πρόβλημα όμως είναι ο τρόπος που δραστηριοποιούνται.
Το bancassurance εντατικοποιήθηκε την τελευταία 5ετία, και από ακούσματα όχι πάντα με
θεμιτές μεθόδους. Αυτό είναι ένα θέμα που πρέπει να εξεταστεί από την εποπτική αρχή. Παρ’
όλα αυτά είναι ένα δίκτυο που έτσι και αλλιώς υφίσταται παγκοσμίως. Οι direct πωλήσεις επίσης τα τελευταία χρόνια έχουν αναλάβει ένα κομμάτι της πίτας αν και στην περιοχή μας ακόμη ο πελάτης, δίνει έμφαση στην προσωπική επαφή και εξυπηρέτηση από τον ασφαλιστή του σε μεγάλο ποσοστό. Δεν νομίζω πως το ποσοστό direct πωλήσεων στο νομό υπερβαίνει το 4-5%. Ως τέτοιο δίκτυο όμως θεωρώ και τις Ε.Π.Υ. οι οποίες έχουν διεισδύσει μέσω του ελεύθερου δικτύου και πωλούν με πολύ φθηνό ασφάλιστρο, θα έλεγα πτωχευτικό, και δίνοντας υπέρογκες προμήθειες. Εδώ θα επισήμανα το θέμα του ελέγχου από πλευράς της εποπτικής αρχής, μιας και είχαμε ήδη μία δύο περιπτώσεις κλεισίματος τέτοιων εταιρειών το τελευταίο χρονικό διάστημα και φυσικά το αποτέλεσμα ήταν η πρόσθετη επιβάρυνση στο ήδη επιβαρυμένο Επικουρικό, και παράλληλα στην επιβάρυνση του συνετού πελάτη.
Εκτός του αυτοκινήτου, στους γενικούς κλάδους ποιες ασφαλίσεις ενδιαφέρουν τον
κόσμο; Υπάρχει βιομηχανική ζώνη στην περιοχή σας;
Εκτός της υποχρεωτικής ασφάλισης που αφορά στο αυτοκίνητο, ενδιαφέρον παρουσιάζουν
οι ασφαλίσεις του κλάδου περιουσίας αν και οι τελευταίες αφορούν και αυτές στην
υποχρέωση ασφάλισης του ενυπόθηκου σπιτιού. Υπάρχει όμως έδαφος στην περιοχή για
ασφαλίσεις επιχειρήσεων όλων των ειδών, για ασφαλίσεις αστικής ευθύνης – και εδώ
υπάρχει μία αύξηση τα τελευταία χρόνια – για τεχνικές ασφαλίσεις, για ασφάλειες
μεταφορών καθώς και ξενοδοχειακών μονάδων. Υπάρχει μία αρκετά αξιόλογη βιομηχανική
περιοχή στο Νομό η οποία αποτελείται από μικρότερες αλλά και μεγάλες μονάδες που
παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στον κλάδο μας.
Υπάρχουν κρούσματα μαύρων κωδικών στο Νομό σας; Ο Σύλλογος Ασφαλιστών που
δραστηριοποιείται πόσο ενεργός είναι;
Δυστυχώς υπάρχει στην περιοχή μας όπως και ευρύτερα αυτό το ζήτημα των
μαύρων κωδικών, με όποιους κινδύνους ενέχει αυτό. Πρέπει το τοπίο να ξεκαθαρίσει με
κάποιον τρόπο, αν και οι μαύροι κωδικοί δεν μπορούν να ενεργοποιηθούν αν δεν υπάρχει
ένας νόμιμος κωδικός. Άρα πρέπει πρώτα αυτοί που χρησιμοποιούν προς όφελος τους
αυτούς τους κωδικούς να τους αποβάλλουν. Υπάρχει στην πόλη μας και θεωρώ πως
δραστηριοποιείται ενεργά ο Σύλλογος Ασφαλιστών. Θα έλεγα όμως πως το θέμα εναπόκειται
στο ότι θα έπρεπε η ενεργή συμμετοχή από πλευράς των ασφαλιστών, να είναι μεγαλύτερη,
αφού τα προβλήματα και οι ανησυχίες είναι κοινά και σήμερα πολύ περισσότερα θα έλεγα.
Τέλος, θα θέλαμε να τοποθετηθείτε για τα νέα φορολογικά μέτρα. Τι επιπτώσεις
πιστεύετε ότι θα φέρουν στην τοπική αγορά και ποιους ασφαλιστές κατά τη γνώμη σας θα επηρεάσουν περισσότερο;
Κατά γενική ομολογία τα νέα φορολογικά μέτρα είναι δυσβάσταχτα, γενικότερα για όλο τον κόσμο αλλά πολύ περισσότερο για τους ασφαλιστές. Προσωπική μου άποψη είναι πως θα
έπρεπε να διαχωριστεί το επάγγελμα φορολογικά από άλλες επαγγελματικές ομάδες, αλλά
για οικονομία της συζήτησης δεν μπορούμε να αναφέρουμε τους λόγους τώρα έναν έναν
ξεχωριστά, αν και είναι γνωστοί. Θα πρέπει όμως άμεσα να δει το θέμα το αρμόδιο
Υπουργείο. Εδώ να αναφέρω πως όντως η δυσβάσταχτη αυτή φορολογία θα επηρεάσει το
επάγγελμα στο σύνολό του αλλά πολύ περισσότερο όσους παρουσιάζουν φορολογικές
εκκρεμότητες. Ήδη κάποιος για να ανανεώσει την επαγγελματική του άδεια θα πρέπει να
είναι φορολογικά ενήμερος. Είναι τέλος και το φορολογικό, μία παράμετρος που επιδρά στη
σύγχυση της αγοράς (με τη μεταφορά χαρτοφυλακίων κ.ά.). Προσωπικά η σύστασή μου θα ήταν η επικράτηση σύνεσης, και λογικής στις επιλογές συνεργασίας με ασφαλιστικές εταιρείες που κάνουν οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές και οι οποίες δεν θα πρέπει να επηρεάζονται μόνο από την πρόσκαιρη οικονομική προσφορά, αλλά από όλες τις παραμέτρους που θα κάνουν ευκολότερη και αποδοτικότερη τη δουλειά μας.