Κάθε τι παλιό έχει την αξία του κλασικού και φυσικά αντανακλά μια διαχρονική αίγλη.
Αναμφίβολλα λοιπόν, τα ιστορικά αυτοκίνητα δεν μπορούν να συγκριθούν με τα νέα σύγχρονα οχήματα ως προς τοdesignτους, ή το καλογυαλισμένο τους αμάξωμα. Είναι γεγονός, πως τα ξεχωριστά τους χαρακτηριστικά, όπως τα μεγάλα στρογγυλά φανάρια τους, τα μεγάλα κοκκάλινα τιμόνια των ιστορικών αυτοκινήτων προκαλούν το θαυμασμό σε όποιον τύχει να βρεθεί στη θέα τους. Παρά τον «πόλεμο» που είχαν δεχτεί τα προηγούμενα χρόνια, όπως υποστηρίζουν οι ιδιοκτήτες τους, τα ιστορικά οχήματα προ διετίας λόγω ημιτελούς θεσμικού πλαισίου, υπέστησαν μεγάλες φθορές από την ακινησία.
Ωστόσο, πλέον τα νέα είναι ευχάριστα, αφού πολύ σύντομα πρόκειται να ανακοινωθεί ένα νέο σχέδιο νόμου, το οποίο εκσυγχρονίζει το πλαίσιο κυκλοφορίας, ιδιοκτησίας, ασφάλειας και καταγραφής των ιστορικών οχημάτων, το οποίο αποσκοπεί να παρουσιάσει μια νέα θετική τάξη πραγμάτων για περίπου 15.000 ιστορικά οχήματα.
Συνεχίζοντας, κάποιες από τις πιο βασικές αλλαγές που προβλέπονται στο νέο σχέδιο νόμου το οποίο βρίσκεται υπό επεξεργασία από το Υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών και πρόκειται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τις ημέρες που ακολουθούν, αναφέρονται στην έκδοση των ιστορικών πινακίδων να γίνεται από το Υπουργείο Υποδομών κι όχι από τις ενώσεις ΦΙΛΠΑ και ΕΟΟΕ όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα. Επίσης, κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό, αφορά την ελεύθερη πλέον κυκλοφορία των ιστορικών αυτοκινήτων, ακομα και εντός του ορίου του δακτυλίου, κάτι που μέχρι σήμερα ήταν απαγορευτικό κι ανάγκαζε τους ιδιοκτήτες να θέτουν τα οχήματά τους σε ακινησία.
Ό,τι αφορά τα τέλη κυκλοφορίας και το ΚΤΕΟ
Μέχρι πρότεινος ήταν γνωστό ότι τα εν λόγω οχήματα είχαν απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας, με πολύ κόσμο να κάνει λόγο για κακή συντήρηση από μεριάς ιδιοκτητών, που τα καθιστούσαν επικίνδυνα στην κυκλοφορία. Το νέο σχέδιο νόμου όμως φαίνεται πως προβλέπει τη συστηματική καταβολή των τελών κυκλοφορίας των ιστορικών οχημάτων, τα οποία ωστόσο θα είναι χαμηλότερα σε σχέση με τα τέλη των σύγχρονων οχημάτων. Τα τέλη κυκλοφορίας αφορούν οχήματα παλαιότητας μεταξύ 30 με 45 έτη, ενώ τα σκόμη πιο παλιά οχήματα απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας, με το σκεπτικό ότι λόγω παλαιότητας οι δυνατότητές τους για μεγάλες μετακινήσεις είναι ούτως ή άλλως περιορισμένες, σε σχέση με τα σύγχρονα οχήματα.
Επιπρόσθετα, από τεχνικό έλεγχο θα περνούν όλα τα οχήματα κάθε χρόνο, ακόμα και τα μεταχειρισμένα οχήματα, ιστορικά και μη από τα ήδη πιστοποιημένα ΚΤΕΟ. Με τη διαφορά ότι τα ιστορικά οχήματα λόγω παλαιών τεχνικών χαρακτηριστικών, θα περνούν από έναν πιο «ελαφρύ» έλεγχο.
Στόχος πλέον των ιδιοκτητών ιστορικών οχημάτων είναι η όσο το δυνατόν γίνεται πιο συχνή κυκλοφορία τους, πάντα όμως με ασφάλεια, πληρώντας όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις.
Τέλος στο καθεστώς της ακινησίας
Το Φεβρουάριο του 2019 εκδόθηκε Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) η οποία επέτρεπε την κυκλοφορία παλαιών οχημάτων (30 ετών τουλάχιστον) δύο φορές το μήνα, κάθε δεύτερη και κάθε τέταρτη Κυριακή. Επιπλέον, υπήρχε η δυνατότητα να κινηθούν κάθε πρώτη Τετάρτη και κάθε τρίτο Σάββατο του μήνα για να επισκέπτονται οι ιδιοκτήτες το συνεργείο για τυχόν φθορές. Η προαναφερθείσα ΚΥΑ προέβλεπε ακόμη πως τα οχήματα θα έπρεπε να λάβουν Πιστοποιητικό Καταχώρησης Οχήματος (ΠΚΟ) από τετραμελή επιτροπή. Ο στόχος ήταν η διασφάλιση της ασφαλούς κυκλοφοριας του στόλου των ιστορικών οχημάτων στην άσφαλτο. Η επιτροπή θα αποτελούνταν από δύο εκπροσώπους διεθνών οργανισμών, έναν εκπρόσωπο του υπουργείου Υποδομών κι έναν μηχανικό από το Σωματείο Μηχανικών Αυτοκινήτων. Το παράδοξο είναι πως η επιτροπή αυτή δε συστάθηκε ποτέ!
Τι προβλέπει η προσωρινή ΚΥΑ
Με την αλλαγή της κυβέρνησης, εκδόθηκε προσωρινή ΚΥΑ η οποία ανφέρεται, στην ελεύθερη κυκλοφορία των ιστορικών οχημάτων κάθε Κυριακή και παράλληλα επιτρέπει την ελεύθερη διέλευση στο συνεργείο οποιαδήποτε ημέρα της εβδομάδας. Η προσωρινή αυτή ΚΥΑ θα παραμείνει σε ισχύ, μέχρι την ψήφιση του νέου νόμου.
Το συγκεκριμένο ζήτημα έχει απασχολήσει και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ενώ μάλιστα το κενό που διέπει την ελληνική νομοθεσία σχολιάστηκε και από τη FIVA (Federation Internationale Vehicules Ancienes) η οποία έκανε λόγο για «Greek Problem» (ελληνικό πρόβλημα) λόγω των συνθηκών κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα.