Στα εργαλεία που αξιοποιούν οι ασφαλιστικές εταιρείες για τον μετριασμό των επιπτώσεων από φυσικές καταστροφές, τις συμπράξεις με τον δημόσιο τομέα για τη διαχείριση κινδύνων, καθώς και στα μέσα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού, αναφέρθηκε η Αγγελική Μουρατίδου, Γενική Διευθύντρια της Euroins Ελλάδος, στο πλαίσιο του συνεδρίου NatCat Summit, που πραγματοποιήθηκε στις 29 Μαΐου.
Στο πλαίσιο συζήτησης με κεντρικό θεματικό άξονα την “Ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης και ενημέρωση των πολιτών μέσω της τεχνολογίας” με τους κ.κ. Δημήτρη Παπαστεργίου, Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Διονύση Μαντά, Senior ICT Sales Manager – Head of Smart Cities, OTE GROUP και Ιωάννη Μερτζάνη, Διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου SPACE HELLAS η κα Μουρατίδου επισήμανε τα εξής:
- Ο κύριος ρόλος της ασφάλισης είναι να απορροφά τους οικονομικούς κραδασμούς από την επέλευση αιφνίδιων γεγονότων όπως οι φυσικές καταστροφές. Για αυτό και δεν είναι τυχαίο ότι οι κοινωνίες με υψηλή ασφαλιστική συνείδηση έχουν και πιο σταθερές οικονομίες. Οι οικονομίες που διαθέτουν ισχυρά συστήματα ασφάλισης επανέρχονται γρηγορότερα μετά από μια καταστροφή.
- Οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν σήμερα στη διάθεσή τους ένα πλήρες ψηφιακό «οπλοστάσιο», που τους επιτρέπει να υιοθετήσουν μια ολιστική στρατηγική απέναντι στους κινδύνους των φυσικών καταστροφών, ενισχύοντας όχι μόνο την ταχύτητα και τη διαφάνεια στις αποζημιώσεις, αλλά και την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών.
Προηγμένη τεχνολογία στη διαχείριση του ρίσκου

Όπως εξήγησε η κα Μουρατίδου στο πεδίο της διαχείρισης των κινδύνων από τις αυξανόμενες σε συχνότητα και σφοδρότητα φυσικές καταστροφές “εφαρμόζονται πλέον προηγμένα συστήματα ανάλυσης δεδομένων (data analytics), που μας επιτρέπουν να κατανοούμε καλύτερα τις μεταβολές στους φυσικούς κινδύνους και να προσαρμόζουμε αντίστοιχα την τιμολόγηση, τα όρια κάλυψης και τις καλύψεις. Είναι μια συνεχής διαδικασία μάθησης και εξέλιξης.
Η ψηφιοποίηση της διαδικασίας αποζημίωσης αλλάζει τα δεδομένα. Ο ασφαλισμένος πλέον μπορεί να δηλώσει τη ζημιά του μέσα από μια εφαρμογή, να ανεβάσει φωτογραφίες ή βίντεο, και να λάβει αποζημίωση γρήγορα — πολλές φορές χωρίς καν την ανάγκη φυσικής αυτοψίας, καθώς αξιοποιούμε τεχνητή νοημοσύνη για την αποτίμηση. Σε περιπτώσεις ευρείας καταστροφής, η χρήση drones και δορυφορικής απεικόνισης βοηθά στην εκτίμηση μεγάλων εκτάσεων, με ακρίβεια και ταχύτητα.
Η Euroins Ελλάδος έχει επενδύσει σε εξειδικευμένα τεχνολογικά εργαλεία. Διαθέτει ένα σύγχρονο καινοτόμο εργαλείο για γρήγορη αποζημίωση και υποστήριξη των ασφαλισμένων της, βασισμένο στην πλατφόρμα SilverDAT FastTrackAI® της DAT Hellas. Αυτή η τεχνολογία χρησιμοποιεί νευρωνικό δίκτυο για την ανάλυση φωτογραφιών ζημιών οχημάτων, εντοπίζοντας με ακρίβεια τα κατεστραμμένα μέρη, το είδος και την έκταση της ζημιάς, και υπολογίζοντας αυτόματα το κόστος επισκευής. Η διαδικασία είναι πλήρως ψηφιοποιημένη, επιτρέποντας στους εκτιμητές να διεκπεραιώνουν γρήγορα και με διαφάνεια τις αποζημιώσεις”.

Ουσιαστικές συμπράξεις με το κράτος
Στη σημασία των συνεργιών με την πολιτεία και τα εγχειρήματα που έχουν γίνει μέχρι τώρα στο πλαίσιο αυτό αναφέρθηκε η κα Μουρατίδου. Όπως είπε “τα τελευταία χρόνια έχουν αναπτυχθεί αρκετές και ουσιαστικές συνεργασίες μεταξύ του ασφαλιστικού κλάδου και της Πολιτείας, με στόχο την ανταλλαγή δεδομένων, την ενίσχυση της διαφάνειας και την ευαισθητοποίηση των πολιτών γύρω από κρίσιμα ζητήματα ασφάλισης και οδική ασφάλεια”. Σαν παραδείγματα έφερε τη συνεργασία του ασφαλιστικού κλάδου με την ΑΑΔΕ και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τη διασταύρωση στοιχείων ανασφάλιστων οχημάτων, καθώς και τη δυνατότητα διασύνδεσης μέσω ΑΑΔΕ για την παροχή στοιχείων αυτοκινήτων για την ορθότερη και άμεση ασφάλισή τους. Σημαντικό ρόλο θα έχει η διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων μεταξύ ασφαλιστικών εταιρειών και δημοσίων φορέων, «κάτι που αναμένουμε να το δούμε και στον χώρο της ασφάλισης ακινήτων με την υλοποίηση του μητρώου ακινήτων» πρόσθεσε.

Natcatmonitor: Ένα αποθετήριο δεδομένων για φυσικές καταστροφές
Πρότεινε τη δημιουργία ενός ψηφιακού χάρτη για τις φυσικές καταστροφές από την πλευρά της πολιτείας, ακολουθώντας το παράδειγμα του Natcatmonitor που έχει δημιουργήσει η ΕΑΕΕ με την εμπειρία και την τεχνογνωσία της στην ασφαλιστική βιομηχανία. “Πρόκειται για τις ασφαλισμένες ζημιές σε περιουσιακά στοιχεία από καταστροφικά φαινόμενα στην Ελλάδα. Με αφετηρία τη συγκεκριμένη εργασία και με αξιοποίηση στοιχείων από την ασφαλιστική αγορά, η Πολιτεία θα μπορούσε να αναπτύξει έναν ολοκληρωμένο ψηφιακό χάρτη, ο οποίος θα αποτυπώνει την επικινδυνότητα ανά ταχυδρομικό κώδικα για το σύνολο των φυσικών καταστροφών. Ο χάρτης αυτός θα συγκεντρώνει, θα αναλύει και θα προβάλλει γεωχωρικά δεδομένα για κινδύνους όπως σεισμοί, πλημμύρες, πυρκαγιές, κατολισθήσεις και ακραία καιρικά φαινόμενα, παρέχοντας ένα πολύτιμο εργαλείο πρόληψης και στρατηγικού σχεδιασμού για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τις επιχειρήσεις και τους πολίτες.
Χρειάζεται να υπάρξει μια μεγάλη εθνική προσπάθεια ενημέρωσης – τόσο των επιχειρήσεων όσο και των πολιτών – για τους κινδύνους των φυσικών καταστροφών, τα μέτρα της Πολιτείας, την αξία της πρόληψης και τον ουσιαστικό ρόλο της ασφάλισης. Οι άνθρωποι πρέπει να γνωρίζουν τι διακυβεύεται, τι εργαλεία έχουν στα χέρια τους και πώς μπορούν να προστατευτούν.
Η Euroins αξιοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη και για την αναβάθμιση της επικοινωνίας και εκπαίδευσης των πελατών και του δικτύου της, προσφέροντας προσωποποιημένες και διαδραστικές ψηφιακές εμπειρίες, όπως AI–poweredvideos, ώστε να καθιστά την ενημέρωση και εκπαίδευση πιο προσβάσιμη και ελκυστική.
Σε έναν κόσμο που αλλάζει διαρκώς — λόγω της κλιματικής κρίσης, της πολυπλοκότητας των φυσικών κινδύνων και των ψηφιακών απαιτήσεων των πολιτών — η τεχνολογία είναι ο καταλύτης για ένα νέο συμβόλαιο εμπιστοσύνης”.