Σήμερα, οι κυβερνοεπιθέσεις βρίσκονται ψηλά στις προτεραιότητες των επιχειρήσεων, γεγονός που έχει οδηγήσει σε αυξημένο ενδιαφέρον για την ασφάλιση έναντι τέτοιων κινδύνων. Οι προσδοκίες για τα επόμενα χρόνια είναι ιδιαίτερα θετικές, καθώς αναμένεται σημαντική αύξηση στον αριθμό των cyber ασφαλιστηρίων που θα εκδοθούν.
του Κωνσταντίνου Γεωργακόπουλου, Department Manager στην Special Risk Solutions (SRS) Group of Companies (Περιοδικό am )
Η συνεχώς αυξανόμενη συχνότητα επιθέσεων, αλλά και η εμφάνιση συστημικών κινδύνων – όπως το παγκόσμιο blackout που προκλήθηκε τον Ιούλιο του 2024 από σφάλμα ενημέρωσης λογισμικού της CrowdStrike – έχουν ενισχύσει την ανάγκη για λύσεις που δεν περιορίζονται μόνο στην ασφαλιστική αποζημίωση.
Η ασφαλιστική αγορά ανταποκρίνεται προσφέροντας υπηρεσίες που καλύπτουν και τη διαχείριση του περιστατικού, ενισχύοντας έτσι την επιχειρησιακή ετοιμότητα και ανθεκτικότητα των Οργανισμών. Το γεγονός ότι τα cyber συμβόλαια δεν έχουν αμιγώς αποζημιωτικό χαρακτήρα, αλλά περιλαμβάνουν υποστηρικτικές και προληπτικές υπηρεσίες, προσδίδει πραγματική προστιθέμενη αξία στα προγράμματα αυτά.
Οι καλύψεις στα συμβόλαια Cyber insurance
Μία από τις πιο σημαντικές καλύψεις που προσφέρονται στο πλαίσιο του cyber insurance είναι η παροχή πρόσβασης σε πάνελ εξειδικευμένων συμβούλων. Σε περίπτωση περιστατικού, ο ασφαλισμένος υποστηρίζεται άμεσα από ομάδα ειδικών, όπως ειδικούς στην ανάλυση ψηφιακών ιχνών (IT forensics), νομικούς συμβούλους, εταιρείες διαπραγμάτευσης λύτρων, καθώς και συμβούλους διαχείρισης φήμης.
Η υποστήριξη αυτή συμβάλλει καθοριστικά στην άμεση και συντονισμένη αντίδραση. Βοηθά στον περιορισμό των οικονομικών απωλειών, στην προστασία της φήμης της επιχείρησης, στην αποκατάσταση των συστημάτων, καθώς και στην τεκμηρίωση του περιστατικού, με στόχο την αποτροπή παρόμοιων συμβάντων στο μέλλον. Παράλληλα, υποστηρίζεται και η συμμόρφωση με τις κανονιστικές απαιτήσεις (όπως αυτές του GDPR), σύμφωνα με όσα προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία.
Εκτός από το πάνελ συμβούλων, το ασφαλιστήριο μπορεί να περιλαμβάνει πολλαπλές χρήσιμες επεκτάσεις, όπως:
- Επαναφορά και αναδημιουργία δεδομένων,
- Κάλυψη διακοπής λειτουργίας του δικτύου και απώλειας κερδών,
- Αστική ευθύνη έναντι τρίτων,
- Κάλυψη ποσών για λύτρα,
- Πρόστιμα που ενδεχομένως επιβληθούν από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων σε περίπτωση παραβίασης
Ποιες επιχειρήσεις αφορούν τα συμβόλαια cyber insurance
Η ασφάλιση έναντι κυβερνοκινδύνων αφορά όλες τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους ή κλάδου δραστηριότητας.
Ένας μεγάλος Οργανισμός μπορεί να αποτελέσει στόχο λόγω της οικονομικής του ισχύος – με ενδεχόμενη απαίτηση υψηλών λύτρων σε περίπτωση επίθεσης. Από την άλλη, μια μικρότερη επιχείρηση είναι ευάλωτη γιατί δεν διαθέτει τα κεφάλαια να αντέξει παρατεταμένη διακοπή λειτουργίας.
Ορισμένες επιχειρήσεις στοχοποιούνται λόγω των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων που διαχειρίζονται (όπως τα διαγνωστικά κέντρα), ενώ άλλες εξαιτίας της υψηλής εξάρτησης από την online παρουσία τους, όπως τα ηλεκτρονικά καταστήματα.
Μία από τις σημαντικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η αγορά είναι η επαρκής ενημέρωση των επιχειρήσεων και των φυσικών προσώπων για τα οφέλη αυτής της κάλυψης. Το cyber insurance δεν είναι απλώς μια ασφαλιστική λύση· αποτελεί εργαλείο διαχείρισης κινδύνου (risk management) που αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία.
Ταυτόχρονα, πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση και στην κυβερνοασφάλεια, ώστε να υπάρχει η σωστή προετοιμασία και να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα των ψηφιακών υποδομών.
Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις για να βελτιώσουν την κυβερνοασφάλεια τους
Η κυβερνοασφάλεια απαιτεί συνεχή εγρήγορση και αντικατοπτρίζει τη συνολική κουλτούρα της επιχείρησης. Βασίζεται στην εκπαίδευση του προσωπικού, την τήρηση οργανωμένων διαδικασιών και τη χρήση κατάλληλων εργαλείων για την προστασία των ψηφιακών υποδομών.
Η εκπαίδευση των εργαζομένων σε θέματα κυβερνοασφάλειας, GDPR και στη σημασία προστασίας της πληροφορίας είναι ζωτικής σημασίας. Ο κάθε εργαζόμενος μπορεί να αποτελέσει τόσο πιθανό κίνδυνο όσο και κρίσιμο παράγοντα άμυνας για την εταιρεία.
Η έγκαιρη εγκατάσταση ενημερώσεων στα πληροφοριακά συστήματα, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες προδιαγραφές, συμβάλλει στην ασφάλεια και τη σταθερότητα των υποδομών. Εξίσου σημαντική είναι και η τακτική λήψη αντιγράφων ασφαλείας (backups), για την αποτροπή απώλειας δεδομένων.
Απαραίτητος θεωρείται και ο έλεγχος ταυτότητας με πολλαπλούς παράγοντες (MFA), ειδικά για τις εξ αποστάσεως προσβάσεις στο εταιρικό δίκτυο.
Επιπλέον, πολλές ασφαλιστικές εταιρείες προσφέρουν συμβουλευτικές υπηρεσίες και υποστήριξη περιορισμού ζημιάς, ως μέρος των υπηρεσιών που προσφέρουν τα ασφαλιστήρια cyber insurance.
Τέλος, οι επιχειρήσεις καλούνται να συμμορφώνονται με κανονισμούς όπως ο GDPR, η οδηγία NIS 2 και ο κανονισμός DORA, οι οποίοι ενισχύουν τη διαχειρισιμότητα των κινδύνων και ενσωματώνουν την ασφάλεια ως βασικό στοιχείο λειτουργίας.