ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Facebook Instagram
Search
Close this search box.
Bars
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
  • ΜΕΛΕΤΕΣ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΕΚΕ
Menu
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
  • ΜΕΛΕΤΕΣ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΕΚΕ
728x90jpg
Home Ειδήσεις Ασφαλιστικές Ειδήσεις

Τι γίνεται με το δικαίωμα προμήθειας του διαμεσολαβητή στη λύση-λήξη της σύμβασης

Βίκυ Γερασίμου by Βίκυ Γερασίμου
27/09/2016 - Updated on 28/09/2016
in Ασφαλιστικές Ειδήσεις, Ειδήσεις
A A
Τι γίνεται με το δικαίωμα προμήθειας του διαμεσολαβητή στη λύση-λήξη της σύμβασης
Share on Facebook

anxietyΤο δικαίωμα αποζημίωσης του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή λόγω λύσης ή λήξης της σύμβασης ασφαλιστικής διαμεσολάβησης ρυθμίζεται από την ελληνική νομοθεσία με σειρά διατάξεων, που καθορίζουν τους όρους και τις προϋποθέσεις γέννησης, αλλά και απώλειας, του συγκεκριμένου δικαιώματος προμήθειας και της αντίστοιχης υποχρέωσης της εκάστοτε ασφαλιστικής επιχείρησης.

του Περικλή Πολυχρονίδη, Νομικού Συμβούλου ΕΑΕΕ και ΠΟΑΔ

Διαβάστε Επίσης

Sales Awards 2024: Η μεγάλη γιορτή για τους καλύτερους πρεσβευτές των αξιών της Interamerican!

Sales Awards 2024: Η μεγάλη γιορτή για τους καλύτερους πρεσβευτές των αξιών της Interamerican!

Jul 8, 2025
Δείτε το highlight video από τα φετινά Interamerican Sales Awards

Δείτε το highlight video από τα φετινά Interamerican Sales Awards

Jul 8, 2025

Σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 4 του Ν. 1569/1985, όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 8 του άρθρου 36 του Ν. 2496/1997 «Αν για οποιονδήποτε λόγο λυθεί ή λήξει η πρακτορειακή σύμβαση, η ασφαλιστική επιχείρηση καταβάλει στον πράκτορα προμήθεια τριών ετών που αναλογεί στην παραγωγή του, η οποία εξακολουθεί, γι’ αυτό το διάστημα, να παραμένει στην επιχείρηση στο μέτρο που θα την εδικαιούτο αν δεν είχε λυθεί ή λήξει η σύμβαση.

Δεν οφείλεται προμήθεια, αν η σύμβαση λύθηκε με καταγγελία εκ μέρους της ασφαλιστικής επιχείρησης που οφείλεται σε βαρύ παράπτωμα του πράκτορα, που συνεπάγεται ποινική ή αστική ευθύνη του ή αν λύθηκε με πρωτοβουλία του πράκτορα

Η ίδια ακριβώς ρύθμιση υπάρχει και για τους συντονιστές ασφαλιστικούς συμβούλους (αρ. 20 παρ. 3 του Ν. 1569/1985, που προστέθηκε με το αρ. 36 παρ. 28 του Ν. 2496/1997). Η ρύθμιση εξάλλου για τους ασφαλιστικούς πράκτορες εφαρμόζεται αναλόγως και για τους ασφαλιστικούς συμβούλους.

Σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις ο νομοθέτης προβλέπει ρητώς ότι η ασφαλιστική επιχείρηση δεν οφείλει να καταβάλει την ως άνω προμήθεια των τριών (3) ετών, υπό τις παρακάτω ρητώς και σαφώς διατυπούμενες προϋποθέσεις:
1. αν η ασφαλιστική επιχείρηση καταγγείλει τη σύμβαση
2. η καταγγελία να οφείλεται σε βαρύ παράπτωμα του διαμεσολαβητή και
3. το βαρύ παράπτωμα να συνεπάγεται ποινική ή αστική ευθύνη του διαμεσολαβητή.
Επίσης στην περίπτωση που η σύμβαση λύθηκε με πρωτοβουλία του διαμεσολαβητή.

Οι εν λόγω διατάξεις έχουν ιδιαίτερη σημασία και βαρύτητα, καθώς αντικατέστησαν ή κατάργησαν προϋφιστάμενες διατάξεις σύμφωνα με τις οποίες:

«Αν η ασφαλιστική επιχείρηση καταγγείλει τη σύμβασή της με τον ασφαλιστικό πράκτορα χωρίς σπουδαίο λόγο, καταβάλλει σ’ αυτόν για χρονικό διάστημα μέχρι τρία έτη από την καταγγελία την προμήθεια που αναλογεί στην παραγωγή του η οποία εξακολουθεί γι’ αυτό το διάστημα να παραμένει στην ασφαλιστική επιχείρηση» (αρ. 4 παρ. 4 Ν. 1569/1985, που αντικαταστάθηκε ως άνω με την παρ. 8 του άρθρου 36 του Ν. 2496/1997)

«Σε περίπτωση που η ασφαλιστική επιχείρηση καταγγείλει τη σύμβαση χωρίς σπουδαίο λόγο, υποχρεούται να καταβάλει την προμήθεια του άρθρου 4 παρ. 4 του Ν. 1569/1985» (αρ.5 παρ. 2 ΠΔ 298/1986, το οποίο καταργήθηκε με το άρθρο 11 της υπ’αριθμ. 31/30.9.2013 Πράξη της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΤτΕ.)

Από τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι ο νομοθέτης με τη νεώτερη νομοθεσία του επέλεξε την κατάργηση του σπουδαίου λόγου, ως προϋπόθεση της καταγγελίας εκ μέρους της ασφαλιστικής επιχείρησης, που συνεπάγεται τον αποκλεισμό του δικαιώματος του διαμεσολαβητή στην προμήθεια των τριών (3) χρόνων. Αντίθετα ο νομοθέτης επέλεξε αντί της έννοιας του «σπουδαίου λόγου» τη θέσπιση της έννοιας του «βαρέως παραπτώματος, που συνεπάγεται αστικές ή ποινικές ευθύνες»

Δεδομένου ότι η έννοια του «σπουδαίου λόγου» είναι σαφώς ευρύτερη της έννοιας του «βαρέως παραπτώματος», που συνεπάγεται μάλιστα αστικές ή ποινικές ευθύνες, είναι προφανές τόσο από το γράμμα όσο και από το πνεύμα του νόμου ότι ο νομοθέτης επεδίωξε να καταστήσει δυσχερέστερη για την ασφαλιστική επιχείρηση την καταγγελία της σύμβασής του διαμεσολαβητή, που θα είχε ως συνέπεια την απώλεια του δικαιώματός προμήθειας.
Πολλώ δε μάλλον έχει διατυπωθεί από τη νομική θεωρία και η άποψη ότι με τον όρο «βαρύ παράπτωμα» αποκλείεται η αδικοπραξία, που οφείλεται σε ελαφρά αμέλεια, για να μη δικαιούται δε ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής την προμήθεια επί 3ετίας, θα πρέπει το παράπτωμά του να διαπράχθηκε από δόλο ή βαριά αμέλεια (Β.Κιάντου «Ο Ασφαλιστικός Πράκτορας», 2002, σελ. 652 επ.).

Παρά ταύτα, οι εν λόγω διατάξεις έχουν αποτελέσει και εξακολουθούν να αποτελούν αντικείμενο ιδιαίτερης ερμηνείας από τη νομολογία των ελληνικών δικαστηρίων. Συγκεκριμένα, η πρόσφατη νομολογία των δικαστηρίων (ΑΠ 105/2012, ΑΠ 1976/2014) κατατείνει στη δικανική κρίση ότι η ασφαλιστική επιχείρηση δεν υποχρεούται στην καταβολή της προβλεπομένης προμήθειας των τριών (3) ετών, εάν καταγγείλει τη σύμβαση διαμεσολάβησης και η καταγγελία οφείλεται σε βαρύ παράπτωμα του διαμεσολαβητή, που συνεπάγεται αστική ή ποινική ευθύνη του, δηλαδή έγινε για σπουδαίο λόγο, λόγω αθέτησης εκ μέρους του διαμεσολαβητή τόσο ουσιωδών συμβατικών του υποχρεώσεων, που κατέστησαν για την ασφαλιστική επιχείρηση μη ανεκτή σύμφωνα με τους κανόνες της καλής πίστης και των συναλλακτικών ηθών τη συνέχιση της συνεργασίας.

Παρόμοια είναι η κρίση της ΑΠ 12/2009, σύμφωνα με την οποία δεν οφείλεται προμήθεια στον διαμεσολαβητή εάν η καταγγελία οφείλεται σε βαρύ παράπτωμα του διαμεσολαβητή, που συνεπάγεται αστική ή ποινική ευθύνη του, έγινε δε για σπουδαίο λόγο, όπου σπουδαίος λόγος η παραβίαση της επαγγελματικής δεοντολογίας, η υπονόμευση των συμφερόντων της ασφαλιστικής εταιρείας, η υφαρπαγή πελατών, που είχαν ως αποτέλεσμα να μην είναι πλέον ανεκτή η συνέχιση της συνεργασίας.

Επιχειρείται δηλαδή μία ταύτιση των εννοιών «βαρύ παράπτωμα» και «σπουδαίος λόγος», ενώ στην πραγματικότητα οι δύο αυτές έννοιες ουδόλως ταυτίζονται και είναι αρκετά διαφορετικές

Εν κατακλείδι, εκτιμώ ότι όταν αποδεικνύεται ότι η καταγγελία εκ μέρους της ασφαλιστικής επιχείρησης γίνεται για σπουδαίο λόγο, που πράγματι συνιστά βαρύ παράπτωμα του διαμεσολαβητή, που συνεπάγεται αστική ή ποινική ευθύνη του, δεν υφίσταται τόσο ζήτημα εσφαλμένης ερμηνείας του νόμου.

Τα προβλήματα ανακύπτουν όταν η καταγγελία εκ μέρους της ασφαλιστικής επιχείρησης γίνεται για σπουδαίο λόγο, ο οποίος αφενός δεν συνιστά βαρύ παράπτωμα του διαμεσολαβητή, που συνεπάγεται αστική ή ποινική ευθύνη του, αφετέρου δε μπορεί απλά να έχει αναγορευτεί ως σπουδαίος από την ίδια τη σύμβαση διαμεσολάβησης.

Η συνήθης πρακτική των ασφαλιστικών εταιρειών, που θέτουν στις συμβάσεις διαμεσολάβησης ρήτρες, σύμφωνα με τις οποίες όλοι οι όροι της σύμβασης αναγορεύονται ως ουσιώδεις και η παραβίασή τους ως σπουδαίος λόγος καταγγελίας τυγχάνει μη νόμιμη και καταχρηστική, αντιβαίνουσα τόσο το γράμμα όσο και το πνεύμα του Ν. 1569/1985.
Εξάλλου, θεωρώ ότι οι επίμαχες διατάξεις του Ν. 1569/1985 είναι αναγκαστικού δικαίου, ως εκ τούτου δε δεν είναι δυνατόν ο διαμεσολαβητής συμβατικά να απεμπολεί το δικαίωμά του στις προμήθειες μετά από τη λύση της σύμβασής του, παρέχοντας στην ασφαλιστική επιχείρηση το δικαίωμα να του καταγγείλει τη σύμβαση μη καταβάλλοντάς του τις προμήθειες των 3 ετών, χωρίς να υφίσταται βαρύ παράπτωμά του, που επισύρει αστικές και ποινικές ευθύνες.

 

Πηγή: ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΩ τεύχος Ιουλίου – Αυγούστου

icsbanner-insurance-daily-111png

Related Posts

Οι ασφαλιστικές εξαιρούν στα συμβόλαια πλοία Αγγλίας και ΗΠΑ που πλέουν στην Ερυθρά Θάλασσα
Διεθνείς Ειδήσεις

2 νεκροί στο ελληνόκτητο πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα

by Insurancedaily editorial team
Jul 8, 2025
Νέα Συλλογική Σύμβαση για τον ασφαλιστικό κλάδο
Ασφαλιστικές Ειδήσεις

Νέα Συλλογική Σύμβαση για τον ασφαλιστικό κλάδο

by Insurancedaily editorial team
Jul 8, 2025
Εφαρμογή του νέου νόμου επιλογής διοικήσεων στα Νοσοκομεία
Ασφαλιστικές Ειδήσεις

Οι πολίτες θα αξιολογούν τα νοσοκομεία και το υπουργείο Υγείας τις διοικήσεις τους

by Insurancedaily editorial team
Jul 8, 2025
Ελληνική Πνευμονολογική Εταιρεία: Τρόποι Προστασίας από τον Καύσωνα
Υγεία

Ελληνική Πνευμονολογική Εταιρεία: Τρόποι Προστασίας από τον Καύσωνα

by Insurancedaily editorial team
Jul 8, 2025
Η εναλλακτική στρατηγική της INTERAMERICAN και η αποδεδειγμένη επιτυχία της
Ασφαλιστικές Ειδήσεις

Η εναλλακτική στρατηγική της INTERAMERICAN και η αποδεδειγμένη επιτυχία της

by Νίκος Μωράκης
Jul 8, 2025
Ν. Μακρόπουλος: Τα σχέδια ανάπτυξης για την Ευρώπη Ασφαλιστική
Ασφαλιστικές Ειδήσεις

Ευρώπη Ασφαλιστική: Αύξηση παραγωγής και κερδοφορίας το α’ εξάμηνο

by Insurancedaily editorial team
Jul 8, 2025
Ν. Μακρόπουλος: “Ανοίγει ένα κεφάλαιο στην επαγγελματική μου διαδρομή”
Ασφαλιστικές Ειδήσεις

Έμπειρο Στέλεχος Ασφαλίσεων Αστικής Ευθύνης & Γενικών Ατυχημάτων ζητά η Ευρώπη Ασφαλιστική

by Insurancedaily editorial team
Jul 8, 2025
Στην Generali δημιουργούμε τα στελέχη του αύριο
Ασφαλιστικές Ειδήσεις

Στην Generali δημιουργούμε τα στελέχη του αύριο

by Insurancedaily editorial team
Jul 7, 2025
Ρωτάς και σου απαντάμε: Για το νέο My Health F1rst!
Ασφάλιση Υγείας Ειδήσεις & Νέα

Ρωτάς και σου απαντάμε: Για το νέο My Health F1rst!

by Insurancedaily editorial team
Jul 7, 2025

Comments 1

  1. Εργενιάδης Α. says:
    9 years ago

    Το μόνιμο πρόβλημα μας!
    Όταν το άκουγε ο Ψωμιάδης και ο Κοντομηνάς έβγαζαν αφρούς αμφότεροι……..

    Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

I agree to the Terms & Conditions and Privacy Policy.

300x250png
banner-300x250-03revfinalgif
300250png
synet-home-300x250gdngif

TOP#5 Insurancedaily

    Εγγραφή στο Newsletter

    +12,000 εγγεγραμμένοι χρήστες ενημερώνονται καθημερινά για θέματα Ιδιωτικής Ασφάλισης από το Newsletter του insurancedaily.gr

    Facebook Instagram Youtube
    • Όροι χρήσης
    • Προστασία προσωπικών δεδομένων
    • Cookies
    • Πληροφορίες
    • Επικοινωνήστε μαζί μας
    • Όροι χρήσης
    • Προστασία προσωπικών δεδομένων
    • Cookies
    • Πληροφορίες
    • Επικοινωνήστε μαζί μας
    © MORAX MEDIA Α.Ε.

    Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του insurancedaily.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση. Απαγορεύεται η χρήση ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο, μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη. © 2023

    Insurancedaily.gr | Ταυτότητα

    • Διαχειριστής / Διευθυντής: Mωράκης Μιχαήλ
    • Διευθύντρια Σύνταξης: Βίκυ Γερασίμου
    • Ιδιοκτησία: Morax Media Α.Ε.
    • Νόμιμος Εκπρόσωπος: Μωράκης Νικόλαος
    • Διαχειριστής / Δικαιούχος Domain: Μωράκης Μιχαήλ
    • Έδρα - Γραφεία: Ιφιγένειας 6, Καλλιθέα, ΤΚ 17672
    • Email: info@insurancedaily.gr, Tηλ: +30 210 9594121

    Add New Playlist

    No Result
    View All Result
    • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΓΕΙΑΣ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
    • ΜΕΛΕΤΕΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΕΚΕ

    © 2020 Insurancedaily.gr - by Morax Media s.a..

    Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε καλύτερη εμπειρία πλοήγησης και προσωποποιημένο περιεχόμενο.
    • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΓΕΙΑΣ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
    • ΜΕΛΕΤΕΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΕΚΕ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΓΕΙΑΣ
    • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
    • ΜΕΛΕΤΕΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΕΚΕ