ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Facebook Instagram
Search
Close this search box.
Bars
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
  • ΜΕΛΕΤΕΣ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΕΚΕ
Menu
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
  • ΜΕΛΕΤΕΣ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΕΚΕ
ergo-my-ome-728-90jpg
Home Ειδήσεις

Το crowdfunding

Insurancedaily editorial team by Insurancedaily editorial team
30/08/2019 - Updated on 09/04/2020
in Ειδήσεις
A A
camera-card-communication-1449080
Share on Facebook

Ενώ το Web 2.0 και τα κοινωνικά δίκτυα προώθησαν την εμφάνιση των διαφόρων κοινοτήτων του διαδικτύου, το crowdfunding ή συμμετοχική χρηματοδότηση, γνωρίζει μια σημαντική ανάπτυξη στη Γαλλία όπως και στο εξωτερικό.

των Κωνσταντίνου Ζοπουνίδη, Καθηγητή Πολυτεχνείου Κρήτης, Μιχάλη Δούμπο, Καθηγητή Πολυτεχνείου Κρήτης & Μαριάννας Εσκαντάρ, Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια, MBA του Πολυτεχνείου Κρήτης

Διαβάστε Επίσης

Διάκριση του Καθηγητή Ακαδημαϊκού Κωνσταντίνου Ζοπουνίδη

Διάκριση του Καθηγητή Ακαδημαϊκού Κωνσταντίνου Ζοπουνίδη

Nov 13, 2024
Τεχνητή Νοημοσύνη και ESG

Τεχνητή Νοημοσύνη και ESG

Oct 8, 2024

Συμπληρωματική στις παραδοσιακές χρηματοδοτήσεις, παίρνει διαφορετικές μορφές (δώρο, δώρο με ανταπόδοση, δάνειο και επένδυση) που αναδεικνύουν δυναμικές και πρακτικές ετερογενείς. Χρησιμοποιούμενη ως εργαλείο μελέτης της αγοράς ή της εμψύχωσης των κοινοτήτων, μπορεί να θεωρηθεί ως μια μορφή του crowdsourcing.

Στηριζόμενη σε μαρτυρίες επαγγελματιών του κλάδου και σε πολλαπλά παραδείγματα, κυρίως από τον κλάδο της κουλτούρας, η συγγραφέας παρουσιάζει τους παράγοντες του crowdfunding, τους διάφορους τύπους πλατφόρμας, τις ισχύουσες διατάξεις και προσεγγίζει τις προκλήσεις αυτού του συνεργατικού μοντέλου: την αποδιαμεσολάβηση, τη δημιουργία κοινωνικής αξίας, την κατεύθυνση της αποταμίευσης προς την πραγματική οικονομία.

Ιστορικό, αγορά και εργαλείο μελέτης αγοράς

Εδώ και δέκα χρόνια το crowdfunding ή η “συμμετοχική χρηματοδότηση”, είναι μια πρακτική όλο και πιο συχνή στη Γαλλία και στο εξωτερικό. Πολλοί παράγοντες συνεισφέρουν στην ανάπτυξη του (1): η έλευση του Web 2.0, η ανάπτυξη της συνεργατικής οικονομίας και του crowdsourcing, αλλά επίσης η δυσκολία πρόσβασης των επιχειρηματιών σε χρηματοοικονομικούς πόρους, ένα κενό που μένει να καλυφθεί ειδικά στη χρηματοδότηση της εκκίνησης.

Ενώ οι διαδοχικές κρίσεις από το 1990 και μετά δημιούργησαν την ευαισθητοποίηση σε επενδυτές για τους κινδύνους της χρηματοοικονομικοποίησης της οικονομίας, οι προτεινόμενες τοποθετήσεις στο πλαίσιο του crowdfunding ξαναδίνουν την αίσθηση ότι η αποταμίευσή τους κατευθύνεται στην πραγματική οικονομία και συνεισφέροντας στην ανάπτυξη της περιοχής τους. Εμφανίζεται έτσι μια νέα γενιά χρηματοδοτών, μικροί αποταμιευτές που επενδύουν δίπλα στους παραδοσιακούς επενδυτές. Όπως υποδεικνύει η FPF, Financement Participatif France, επαγγελματική ένωση Γάλλων του crowdfunding, η συμμετοχική χρηματοδότηση γίνεται “ένα πραγματικό εργαλείο δημοκρατικοποίησης για να δώσει νόημα και πραγματικότητα στην άμεση συμμετοχική διοίκηση των πολιτών”.

Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης
Ο Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης

Εάν ο όρος crowdfunding ή “χρηματοδότηση από το πλήθος” εμφανίστηκε πρόσφατα, η πρακτική του είναι παλιά και εφαρμόσθηκε με διάφορες μορφές διαμέσου του χρόνου, σε εκστρατείες συνδρομών φιλανθρωπίας. Αρχικά, οι Έλληνες μάζευαν χρήματα υπό τη μορφή εθελοντικών και δωρεάν συνεισφορών με στόχο ένα κοινό έργο. Μερικούς αιώνες αργότερα από το 18ο αιώνα, συγγραφείς, ποιητές, συνθέτες, καλλιτέχνες, ζητούν από επενδυτές χρηματοδότηση για την υποστήριξη των έργων τους.

Το 1875, Auguste Bartholdi οργανώνει μια συγκέντρωση κεφαλαίων για την κατασκευή του αγάλματος της Ελευθερίας, περιλαμβάνοντας δεκάδες χιλιάδες Γάλλους και Αμερικάνους συνεισφέροντες, απλούς πολίτες και πλούσιους επιχειρηματίες.

Η προσφυγή στο crowdfunding συνεχίζεται και τον 20ό αιώνα. Μετά το Μεγάλο Πόλεμο (1ος παγκόσμιος πόλεμος), το γαλλικό κράτος αποφασίζει να χορηγήσει επιδοτήσεις σε κοινότητες και δήμους για να βοηθήσουν οικογένειες των οποίων μέλη έπεσαν στα πεδία του πολέμου.

Με τη δημοκρατικοποίηση του διαδικτύου το 1990, μετά με την ανάπτυξη του Web 2.0, νέες προοπτικές προσφέρονται στους επαγγελματίες του crowdfunding που διαθέτουν στο εξής νέες τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνίας (NTIC), προωθώντας την αλληλεπίδραση μεταξύ των χρηστών.

Το crowdfunding επιβλήθηκε ως μέσο χρηματοδότησης εδώ και μερικά χρόνια. To 2014, 1.250 πλατφόρμες εξακριβώθηκαν στη μελέτη του Massolution Crowdfunding Industry 2015 Report ειδικευμένου στις βιομηχανίες του crowdsourcing και του crowdfunding συγκεντρώνοντας 16,2 δις δολάρια σε όλο τον κόσμο. Τα κεφάλαια που συγκεντρώθηκαν προέρχονται κατά 72,8% από δάνεια, 7,4% από επένδυση, 8,3% από δώρο και 7,8% από δώρο με ανταπόδοση. Η αμερικανική ήπειρος κυριαρχεί στην αγορά του crowdfunding κατέχοντας το 50,7% του όγκου των συγκεντρωμένων κεφαλαίων με ένα ετήσιο ποσοστό αύξησης 82%. Ακολουθεί η Ασία με 30,1% ( με σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης: +210% μεταξύ 2014 και 2015). Τρίτη η Ευρώπη με 18,8% κρύβοντας μεγάλες ανισότητες μεταξύ των χωρών.

Ενώ υπάρχει ένα πραγματικό πρόβλημα χρηματοδότησης των νέων καινοτόμων επιχειρήσεων (εκκίνησης), το crowdfunding εμφανίζεται ως συμπληρωματικό μέσο χρηματοδότησης και μπορεί να πάρει τη μορφή χρηματοοικονομικής μόχλευσης, επιτρέποντας στο φορέα του έργου να έχει πρόσβαση στην τραπεζική πίστωση.

Τα τελευταία χρόνια, πραγματοποιείται πολλαπλασιασμός συνεργασιών μεταξύ τραπεζών και πλατφορμών του crowdfunding. Οι συνεργασίες παίρνουν τις μορφές: εμπορική ή καπιταλιστική συνεργασία, πληθώρα εκστρατειών. Άλλες τράπεζες ασκούν μια πιο δυναμική πολιτική συμμετέχοντας στο κεφάλαιο των πλατφορμών. Για παράδειγμα, η Societe Generale εξαγόρασε το 2018 την πλατφόρμα Lumo η οποία προτείνει πράσινες επενδύσεις σε άτομα και επιχειρήσεις, επιθυμώντας να χρησιμοποιήσει την αποταμίευσή τους ως μόχλευση της αποδοτικότητας στην υπηρεσία την ενεργειακής μετάβασης.

Τέλος, το crowdfunding θεωρείται ένα μέσο εξακρίβωσης του δημοσίου ενδιαφέροντος για ένα σχέδιο, το οποίο προσπαθεί να το εμπλουτίσει με τις γνώμες και τα σχόλια των χρηστών του διαδικτύου (εργαλείο μελέτης της αγοράς).

Παράγοντες, μορφές και προκλήσεις του crowdfunding

To crowdfunding μπορεί να πάρει πολλαπλές μορφές (1) δώρο με ανταπόδοση (reward – based crowdfunding) ή με χωρίς (donation – based crowdfunding), το δάνειο (lending – based crowdfunding) και η επένδυση (equity crowdfunding).

Μιχάλης Δούμπος
Ο Μιχάλης Δούμπος

Η μομφή χρηματοδότησης που θα χρησιμοποιηθεί εξαρτάται από την ανάγκη χρηματοδότησης, την ηλικία της επιχείρησης και την ωριμότητα του σχεδίου.

Το crowdfunding με δώρο προσαρμόζεται πιο εύκολα σε σχέδια εκκίνησης (seed capital, start ups).

Το crowdfunding με δάνειο απευθύνεται περισσότερο σε πιο ώριμες επιχειρήσεις, ικανές να αποπληρώσουν την πίστωση και δικαιολογώντας χρηματοοικονομικές καταστάσεις (financial statements) οι οποίες μπορούν να ελέγξουν ότι η δραστηριότητα του σχεδίου είναι βιώσιμη. Το crowdfunding με επένδυση είναι πιο κατάλληλο για σχέδια επιχειρήσεων με υψηλό ποσοστό μεγέθυνσης, που έχουν σημαντική ανάγκη χρηματοδότησης εξασφαλίζοντας τη γρήγορη ανάπτυξη των δομών τους.

Οι πλατφόρμες του crowdfunding μπορούν να είναι γενικές ή εξειδικευμένες. Σύμφωνα με το FPF, οι πλατφόρμες που ιδρύθηκαν πρόσφατα είναι ειδικευμένες σε γεωγραφικές ζώνες και σε θεματικές ενότητες.

Μερικά παραδείγματα πλατφορμών ανά μορφή χρηματοδότησης στη Γαλλία είναι τα ακόλουθα.

Πλατφόρμες δώρου:

  • Blue Bees: γεωργία και οικολογική διατροφή
  • Fosburit: αθλητισμός
  • Fundovino: κρασί
  • KissKissBankBank: δημιουργία και καινοτομία

Πλατφόρμες δανείου:

  • ΑgriLend: κλάδος γεωργίας και κρασιού
  • Anaxago: καινοτόμες επιχειρήσεις
  • Bolden: μικρομεσαίες επιχειρήσεις
  • Enerfip: ενεργειακή μετάβαση

Πλατφόρμες επένδυσης:

  • Afrikwity: καινοτόμες start up και μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αναπτύσσονται στην Αφρική
  • Hoolders: επενδύσεις σε γαλλικές επιχειρήσεις σε συνεργασία με επαγγελματίες του venture capital
  • Lita.co: χρηματοδότηση της κοινωνικής επιχειρηματικότητας.
Μαριάννα Εσκαντάρ
Μαριάννα Εσκαντάρ, Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια, MBA

Αν και οι προοπτικές της ανάπτυξης του crowdfunding φαίνονται θετικές με τη συνεργασία της χρησιμοποίησης νέων τεχνολογιών, ωστόσο υπάρχουν μερικοί κίνδυνοι: κίνδυνος απάτης, κίνδυνος μερικής ή συνολικής απώλειας του επενδυόμενου κεφαλαίου, κίνδυνος έλλειψης ρευστότητας, κίνδυνος αθέτησης πληρωμών και κίνδυνος πτώχευσης (βλ. Zopounidis, Evaluation du Risque de Defaillance de l’ Entreprise, Ed. Economica, Paris, 1995).

Οι προκλήσεις του crowdfunding προσδιορίζονται: (1) στην κοινωνική διάσταση, (2) στην ανάπτυξη των εδαφών (civic crowdfunding), (3) στον υβριδισμό των μοντέλων παραγωγής και εμπορικοποίησης και (4) στο μέλλον του.

Η κοινωνική διάσταση εμφανίζεται με τις εκφράσεις “love money”, “sociofinancement”, που δείχνουν τον κοινωνικό χαρακτήρα που αναπτύσσεται μεταξύ του επικεφαλής του έργου και του συνεισφέροντος.

Το crowdfunding για την ανάπτυξη των εδαφών – περιοχών έχει ως στόχο τη συγκέντρωση κεφαλαίων από τους πολίτες για την αξιοποίηση σχεδίων δημοσίου συμφέροντος.

Με την ανάπτυξη των ψηφιακών τεχνολογιών, οι πλατφόρμες του crowdfunding δημοκρατικοποίησαν την πρόσβαση στη χρηματοδότηση της δημιουργίας και συνεισφέρουν στην πρόταση για νέα μοντέλα παραγωγής και διάχυσης πολιτιστικών γεγονότων.

Το μέλλον του crowdfunding απεικονίζεται αισιόδοξο και με τις καινοτόμες τεχνολογίες του blockchain και των κρυπτονομισμάτων (bitcoin) θα εξασφαλίσει μια μεγαλύτερη ρευστότητα της αγοράς των επενδυτών οι οποίοι θα μπορούν να χρηματοδοτήσουν μεγαλεπήβολα σχέδια σε όλο τον κόσμο. Η θέληση των κρατών να προτείνουν ένα θεσμικό πλαίσιο που να προστατεύει τους συνεισφέροντες από τους σχετικούς κινδύνους αυτής της δραστηριότητας (νομικό και φορολογικό), θα ενδυναμώσει το crowdfunding ως αποτελεσματικό μέσο χρηματοδότησης μέσα στην παγκόσμια οικονομία.

Άλλωστε και η άφιξη των GAFAM και του Alibaba της Κίνας (παγκόσμιοι κολοσσοί της τεχνολογίας), θα επιφέρουν θεαματικές ανατροπές στο παγκόσμιο crowdfunding.

(1) Στη συνέχεια της ανάλυσης θα χρησιμοποιείται ο όρος στα Αγγλικά.

Tags: Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης
icsbanner-insurance-daily-111png

Related Posts

Στρατηγική επένδυση της Infotrust στην VIDAVO
Ασφαλιστικές Ειδήσεις

Στρατηγική επένδυση της Infotrust στην VIDAVO

by Insurancedaily editorial team
Aug 20, 2025
Η AIG “χτίζει” ψηφιακό δίδυμο
Insurtech

Η AIG “χτίζει” ψηφιακό δίδυμο

by Insurancedaily editorial team
Aug 20, 2025
Ασφάλιση Επαγγελματικής Αστικής Ευθύνης αν είσαι λογιστής
Ασφαλιστικές Ειδήσεις

Ασφάλιση Επαγγελματικής Αστικής Ευθύνης αν είσαι λογιστής

by Insurancedaily editorial team
Aug 20, 2025
1300 θάνατοι παιδιών διεθνώς από πλαστά φάρμακα
Υγεία

1300 θάνατοι παιδιών διεθνώς από πλαστά φάρμακα

by Insurancedaily editorial team
Aug 19, 2025
Πυρκαγιές 2025: Μικρό το ποσοστό των ασφαλισμένων σπιτιών
Ασφαλιστικές Ειδήσεις

Πυρκαγιές 2025: Μικρό το ποσοστό των ασφαλισμένων σπιτιών

by Βίκυ Γερασίμου
Aug 19, 2025
Που στην Ελλάδα είναι πιο επικίνδυνοι οι οδηγοί
Ασφαλιστικές Ειδήσεις

Που στην Ελλάδα είναι πιο επικίνδυνοι οι οδηγοί

by Insurancedaily editorial team
Aug 19, 2025
Φοιτητικό ρεύμα: Πώς να επιλέξω το κατάλληλο πρόγραμμα;
Ασφαλιστικές Ειδήσεις

Φοιτητικό ρεύμα: Πώς να επιλέξω το κατάλληλο πρόγραμμα;

by Insurancedaily editorial team
Aug 19, 2025
Καρκινογόνος  και η ηπατίτιδα D, με την σφραγίδα του ΠΟΥ
Υγεία

Καρκινογόνος  και η ηπατίτιδα D, με την σφραγίδα του ΠΟΥ

by Insurancedaily editorial team
Aug 19, 2025
Ειδικές παράμετροι στη μείωση του 10% του ΕΝΦΙΑ
Ασφαλιστικές Ειδήσεις

Τα 5 νούμερα που έκαναν τη διαφορά στο Επικουρικό Κεφάλαιο

by Insurancedaily Editorial Team
Aug 16, 2025

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

I agree to the Terms & Conditions and Privacy Policy.

ydrogios-insurancehome-insurancegif
202506nnpillowdisplay300x25062jpg
medifirstlaunchcampaign300x250pxgif
banner-300x250-gif

TOP#5 Insurancedaily

  • Η Mega Brokers ενώνει τις δυνάμεις της με τον Όμιλο Unilink

    Η Mega Brokers ενώνει τις δυνάμεις της με τον Όμιλο Unilink

    51 shares
    Share 20 Tweet 13
  • Mega deal στην Ασφαλιστική Διαμεσολάβηση

    45 shares
    Share 18 Tweet 11
  • Τι πρέπει να ξέρουν οι ασφαλισμένοι της Dallbogg

    30 shares
    Share 12 Tweet 8
  • Έληξε το δίπλωμά σου; Δες αναλυτικά ποια είναι η διαδικασία ανανέωσης

    7 shares
    Share 3 Tweet 2
Εγγραφή στο Newsletter

+12,000 εγγεγραμμένοι χρήστες ενημερώνονται καθημερινά για θέματα Ιδιωτικής Ασφάλισης από το Newsletter του insurancedaily.gr

Facebook Instagram Youtube
  • Όροι χρήσης
  • Προστασία προσωπικών δεδομένων
  • Cookies
  • Πληροφορίες
  • Επικοινωνήστε μαζί μας
  • Όροι χρήσης
  • Προστασία προσωπικών δεδομένων
  • Cookies
  • Πληροφορίες
  • Επικοινωνήστε μαζί μας
© MORAX MEDIA Α.Ε.

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του insurancedaily.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση. Απαγορεύεται η χρήση ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο, μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη. © 2023

Insurancedaily.gr | Ταυτότητα

  • Διαχειριστής / Διευθυντής: Mωράκης Μιχαήλ
  • Διευθύντρια Σύνταξης: Βίκυ Γερασίμου
  • Ιδιοκτησία: Morax Media Α.Ε.
  • Νόμιμος Εκπρόσωπος: Μωράκης Νικόλαος
  • Διαχειριστής / Δικαιούχος Domain: Μωράκης Μιχαήλ
  • Έδρα - Γραφεία: Ιφιγένειας 6, Καλλιθέα, ΤΚ 17672
  • Email: info@insurancedaily.gr, Tηλ: +30 210 9594121

Add New Playlist

No Result
View All Result
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
  • ΜΕΛΕΤΕΣ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΕΚΕ

© 2020 Insurancedaily.gr - by Morax Media s.a..

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε καλύτερη εμπειρία πλοήγησης και προσωποποιημένο περιεχόμενο.
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
  • ΜΕΛΕΤΕΣ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΕΚΕ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
  • ΜΕΛΕΤΕΣ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΕΚΕ